Unikt tillfälle för direktcharter Norrköping - Azorerna

Den 28 augusti 2012 kan östgötar ta chansen att flyga direkt från Norrköping till Azorerna. Det är Solresor i samarbete med NT Resecenter och Norrköping flygplats som öppnar en temporär flyglinje. Från och med idag går det att boka den helt unika resan från Norrköping flygplats.

Istället för att åka till Landvetter eller Arlanda för att semestra på Azorerna är det nu möjligt att resa direkt från Norrköping – men bara den 28 augusti 2012. Solresor testar den nya linjen vid ett enda tillfälle. Från och med idag, måndagen den 21 november, är biljetterna bokningsbara.   Azorerna är i och med satsningen en helt ny destination för Norrköping flygplats.

- Azorerna och Solresor är två riktigt spännande nyheter för Norrköping flygplats. Östergötland erbjuder Sveriges fjärde största marknad och just nu är intresset för charter större än någonsin, säger Jörgen Nilsson, marknadschef, Norrköping flygplats.

NT Resecenter i Norrköping, som svarar för bokningen av resorna, har varit drivande för att få till stånd ett test av direktlinjen.

- Det finns ett stort kundunderlag i Norrköping och vi säljer mycket gruppresor. Azorerna är ett jättefint resmål med många möjligheter. Vi hoppas att många i närområdet kommer att ta chansen att åka dit nu när det går att resa från en närliggande flygplats, säger Helena Djerf, resebyråchef på NT Resecenter.

Resorna från Norrköping till Azorerna är en vecka långa och kostar från 7995 kronor per person. Veckan kan spenderas på egen hand med möjlighet att boka utflykter, eller genom en temaresa. Temaresorna är inriktade på rundresor, mat och dryck samt golf.

För mer information, vänligen kontakta: Pauline Berndtsson, informationschef på Solresor:   pauline.berndtsson@solresor.se. Telefon: 040-600 95 57

Om Azorerna

Azorerna är en ögrupp om nio öar belägen i Atlanten utanför Portugal. Huvudö är São Miguel med huvudstad Ponta Delgada. Ögruppen upptäcktes av portugiserna 1427 och var fram till dess obebodda.

Språk: Portugisiska´

Valuta: Euro

Yta: 747km2

Tidsskillnad: Sverige -2 timmar

Klimat: Tempererat subtropiskt klimat året runt

Medeldagstemperatur i augusti 26 C

Soltimmar: 7,5h/ dag i augusti

Golf: Spelas på golfbanorna Furnas och Batalha

Om Solresor

Solresor grundades 1989 och är idag en av Sveriges största researrangörer. Företaget erbjuder resor över hela världen, från traditionella charterresmål runt Medelhavet till långväga destinationer som till exempel Mexiko, Sydafrika och Förenade Arabemiraten. Solresor är ensamma om att arrangera charterresor från Sverige till bland annat Oman, Azorerna och Kalabrien. Sedan år 2004 innehar Solresor AAA – högsta kreditvärdighet. För mer information besök www.solresor.se.