Har du en rock som skulle passa en lönnmördare?

På Norrlandsoperan pågår verksamhet även om den ordinarie repertoaren satts på paus. Bland annat pågår förberedelserna för höstens operaföreställning för fullt. Ateljéer och verkstäder tillverkar scenografi, rekvisita och kostymer till den storslagna operan Macbeth efter Shakespeares drama med musik av Verdi.

Nu behöver kostymavdelningen hjälp med att hitta 20 trenchcoats till Macbeth. Norrlandsoperan har några rockar i sitt förråd och vanligtvis brukar kompletteringar kunna göras i second hand-butiker. Men i år, pga corona-pandemin, har många second hand-butiker dröjt med att plocka fram vårkläder då kunderna uteblivit. Så nu ber Norrlandsoperan allmänheten om hjälp: Har du en trenchcoat över? Skänk rocken till föreställningen av Macbeth och få se den på scen som tack för hjälpen.

Klassisk trenchcoat kan ge fribiljetter

Det är lönnmördarna i operan Macbeth som ska vara klädda i klassiska trenchcoats. Rockarna kan ha olika nyanser av beige och khaki och ska vara av klassisk herrmodell, de ska inte vara korta. Till operan behövs rockar mellan storlekarna 50-60.

Som tack för hjälpen får de som skänker en trenchcoat som motsvarar Norrlandsoperans krav två fribiljetter till genrepet av Macbeth.

Kolla förrådet

Publiken har vid flera tillfällen hjälpt Norrlandsoperan med rekvisita och annat. Till Norrlandsoperans uppsättning av operan Hans och Greta hösten 2019 ombads publiken lämna in sina PET-flaskor för att färdigställa scenografin, vilket resulterade i stort engagemang och hjälp. Och så sent som i mars ställde publiken upp med en bil till dansföreställningen Hope Hunt and the Ascension into Lazarus.

- Många gånger kan scenografens eller kostymdesignerns idé vara för dyr eller nästan omöjlig att genomföra, säger Petra Kangas kommunikations- och försäljningschef på Norrlandsoperan. Vi jobbar alltid hållbart och långsiktigt och ibland behöver vi helt enkelt hjälp. Så nu hoppas vi att det är många som vill kika i lådor, garderober och förråd, kanske finns det någon ärvd rock som ändå inte används?

Gör så här

Maila bild, beskrivning och storlek på din trenchcoat till kostym@norrlandsoperan.se. Kostymavdelningen besvarar ditt mail och ger dig vidare instruktioner. Senast 29 maj måste Norrlandsoperan ha din rock.

• Kultur

• opera

Läs mer: https://norrlandsoperan.se

Norrlandsoperan grundades 1974 och är ett scenkonsthus i Umeå som rymmer egen symfoniorkester,
ingår URBAN NORTH samt turnéer och samarbeten på olika håll i regionen, nationellt och internationellt.