Mantra till en förlorad dotter

Magnus Johanssons Mantra är beställt och skrivet för NorrlandsOperans Symfoniorkesters två trumpetare, Malin Silbo-Ohlsson och Andreas Karlsson Walleng. Verket uruppförs under vårens sista konsert 28 maj.

Det är alltid extra roligt att låta orkesterns musiker kliva fram och visa publiken deras särpräglade individuella skicklighet, säger musikchef Marco Feklistoff.

Mantra av Magnus Johansson växte fram ur idén om att beställa ett verk för symfoniorkesterns trumpetare, Malin Silbo Ohlsson och Andreas Karlsson Walleng. En komposition som också i sitt format skulle vara lätt att turnéra med.

– Magnus Johansson har skrivit ett högintressant verk, som både utmanar och berör, säger Marco Feklistoff.

Magnus Johansson tillägnar Mantra sin dotter. Verket bygger på en sång för röst och slagverk som han skrev 2010. För två år sedan, mitt under kompositionsprocessen, miste han sin knappt tvååriga dotter i en olycka, och texten till sången fick en ny innebörd: ”Time will wash so clean not a cry will be left in it”, och han lade in den vaggvisa han varje kväll sjungit för sin dotter, som ett minne.

Magnus Johansson (född 1975) är utbildad tonsättare, först vid Gotlands Tonsättarskola för Henrik Strindberg och Sven-David Sandström, senare för Rolf Martinsson vid Malmö Musikhögskola. Han är idag anställd vid Malmö Opera, men driver också ett produktionsbolag.

Uruppförandet ingår i vårsäsongens sista konsert med NorrlandsOperans Symfoniorkester.

KONSERT 28.5 2015

Program:
Arvo Pärt Vår trädgård. Kantat för barnkör & orkester
Magnus Johansson Mantra för två trumpeter, piano och stråkar (uruppförande)
Lars-Erik Larsson Förklädd Gud

Dirigent Daniel Blendulf
Solister Natalie Hernborg & Jakob Högström (Förklädd Gud)Malin Silbo-Ohlsson & Andreas Karlsson Walleng (Mantra)
Norrlandsoperans Kör och Barnkör
NorrlandsOperans Symfoniorkester
Recitatör Mattias Palm

Läs mer om konserten här

• norrlandsoperans symfoniorkester