NorrlandsOperan tillsätter ny musikchef

Elisabet Ljungar efterträder Marco Feklistoff som musikchef på NorrlandsOperan. Ljungar har mångårig erfarenhet både som yrkesmusiker och från ledande musikdramatiska positioner.

Elisabet Ljungar har varit vikarierande musikchef vid NorrlandsOperan sedan september 2015, men ersätter nu Marco Feklistoff som i dag är planeringschef för Göteborgssymfonikerna. Elisabet Ljungars tjänst är ett treårigt förordnande med möjlighet till förlängning. Kontraktet löper från den 1 september 2016. NorrlandsOperans musikchef har ett delegerat konstnärligt ansvar för musikavdelningens produktioner, övergripande personalansvar för musikavdelningen som består av orkesterchef samt ett antal producenter och administratörer. I egenskap av musikchef ingår Elisabet Ljungar i företagets lednings- och konstnärliga visionsgrupp.

– Jag är glad att Elisabet åtar sig musikchefsuppdraget. Hon kommer med sin breda erfarenhet och engagemang att bli en tillgång för Norrlandsoperans fortsatta arbete och utveckling, säger Kjell Englund vd och konstnärlig ledare för NorrlandsOperan.

Efter många år som yrkesmusiker, bland annat som violinist på NorrlandsOperan, gick Elisabet Ljungar i slutet av 1990-talet vidare till att bli musikdramatisk regissör och så småningom även scenkonstpedagog och dramatiker. Länge drev hon ett eget musikdramatiskt kompani, TeaterTravers, där hon var konstnärlig ledare och producent. Under kulturhuvudstadsåret i Umeå regisserade hon urpremiären av Blanche och Marie som sålde fulla hus, nominerades till International Opera Awards och valdes ut till Scenkonstbiennalen i Malmö.

– Jag är väldigt glad över förtroendet att tillsammans med alla underbara kollegor på NorrlandsOperan få fortsätta att i ett längre perspektiv vara delaktig i utvecklingen av Västerbottens musik- och kulturliv – och att även sprida vår verksamhet nationellt och internationellt, säger Elisabet Ljungar.

Söker ny orkesterchef

NorrlandsOperan kommer har utlyst tjänsten som orkesterchef då nuvarande orkesterchef Gunilla Hägglund-Sjöström tillträder en ny tjänst som HR-chef på NorrlandsOperan under hösten. Mer information om tjänsten finns på www.norrlandsoperan.se.

För ytterligare information kontakta musikchef Elisabet Ljungar på tel 090-15 43 30, eller per mail elisabet.ljungar@norrlandsoperan.se.

• opera

ingår också MADE och Umeå Jazzfestival samt turnéer och samarbeten