Norsk hedersgäst, hemvändare och bubblare på Umeå Jazzfestival 2013

Umeå Jazzfestival fyller 45 år! Publiken bjuds bland annat på bubblare, hemvändare och inte minst en norsk hedersgäst – Sidsel Endresen. Biljetterna till Umeå Jazzfestival släpps onsdag 18.9 kl 11.00.

Årets hedersgäst:
Norska jazzsångerskan Sidsel Endresen med ett vokabulär som varierar från "riktig" sång till halvtalade fraser, tonala interjektioner, hummanden, andetag, klunkar och klick. Bredvid henne finns en av Norges främsta gitarrister Stian Westerhus med sin gitarr. Tillsammans fick Stian och Sidsel ett  Spellemannpris (norsk Grammy) 2012.

My Kind of Jazz 2013
För tredje året i följd bjuds publiken på nya versioner av både jazzstandards och originalmusik när några av Umeås musikprofiler samlas på scen. Det är både jazzrävar och artister vi inte förknippar med Umeås jazzmusik-liv. I år kommer; Lina Högström (Skator), Frida Selander, Mikael Stenberg (Syket), Sofia Henricsson (SlowFox), John Edén (Wolfman Jack), Lo Ersare, Ewa Wikström (Queenfish & other tales) samt husband med bl a Carl Bagge piano och arrangör och Elin Larsson saxofon. My Kind of Jazz avslutar festivalen.

Årets samarbete
I samarbete med Bildmuseet ges föreställningen Reanimation med art performanceartisten Joan Jonas och jazzpianisten Jason Moran. Joan Jonas inledde sin karriär som skulptris och dansare men är sedan mitten av 1960-talet en av pionjärerna och portalfigurerna inom performance och videokonst. Verket Reanimation har producerats i samarbete med Jason Moran, en av de mest uppmärksammade amerikanska jazzmusikerna på senare år.

Årets bubblare
Spännande nykomlingen Bror Gunnar Jansson, spelar en alldeles oemotståndligt ruffig avart till country & blues, work songs och mountain ballads på trummor, gitarr och sång. Samtidigt!

Årets hemvändare
I Stevie Wonder Experience blir det ett kärt återseende i form av keyboardspelaren Mats Öberg och trumslagaren Morgan Ågren, båda världsmusiker med rötter i Umeå.

För barn
Margareta Bengtson, tidigare medlem i The Real Group, sjunger klassiska barnvisor tillsammans med jazzpianisten Mathias Algotsson och tubaspelaren Per Sjöberg.

Detta och mycket mer är Umeå Jazzfestival 2013.

Hela programmet på webben.

Årets artister
Joan Jonas/Jason Moran | Chris Potter Underground | Lyöstraini | Samuel Blaser | Dave Holland Prism | Arne Forsén/Alagi Mbye | Angharadensemblen | UITE – UmeImpro Teachers Ensemble | Emilia Mårtensson | Esa Pietilä Liberty Ship | Ibrahim Electric | Stevie Wonder Xperience | Framnäs Jazzlinje | Lasse Lystedt Band | Tomas Fischer kvintett | Lärkträdet | Time is a Mountain | Susana Santos Silva/Torbjörn Zetterberg | Bror Gunnar Jansson | Lynne Arriale/Claire Martin/Grace Kelly | Jack DeJohnette trio feat. Don Byron | Christian Scott Group | Sofia Jernberg/Trondheim Jazz Orchestra | Bobo Stenson Trio |Sidsel Endresen/Stian Westerhus | Torbjörn Zetterberg | Lars Enmarks Stora Styrka/ Gunhild Carling | Sandviken Big Band/Krister Andersson | Pristagare Unga Jazzkometer: Herbie | Midgårdsskolans Lärarband | Staffan Öberg Oktett | Consortes | Kristina Öhman Blues Band | Wisker | My kind of Jazz; Lina Högström (Skator), Frida Selander, Mikael Stenberg (Syket), Sofia Henricsson (SlowFox), John Edén (Wolfman Jack), Lo Ersare, Ewa Wikström (Queenfish & other tales)

ACKREDITERING | Vill du bevaka festivalen? Sista amälningsdag är 4 oktober. Anmälan och kontakt: magnus.mikaelsson@norrlandsoperan.se, tel 090-15 43 23, 070-334 04 02.

UMEÅ JAZZFESTIVAL 2013
TID: ONS 23.10 – SÖN 27.10