Passionerad tango och försmak av Don Giovanni

När den svensk-argentinska gruppen Orquesta Tangarte gästar Umeå är ledorden kraft, passion och poesi. Tillsammans med sångerskan Susanna Levonen, Norrlandsoperans symfoniorkester, och dirigent Cathrine Winnes bjuder de upp till en festkväll på torsdag 20 februari kl 19.00 i konserten Tangarte. Och redan ikväll måndag 17 februari kl 18.30 kan man få en föraning av vårens opera när regissör, dirigent och sångare ger smakprov ur Don Giovanni.

Torsdagens konsert  går i tangons tecken. Orquesta Tangarte har framför allt musiken från tangons guldålder på 1940 och 50-talet på sin repertoar, men spelar även både äldre och nyare stycken av kompositörer som D’Arienzo, Di Sarli, Troilo, Pugliese och Piazzolla i arrangemang för tangokapell och symfoniorkester. Kvällen avrundas med öppen milonga-dans i Bistron direkt efter konserten, till mer livemusik av Orquesta Tangarte och DJ.

Nominerade till Folk- och världsmusikfestivalen

Orquesta Tangarte har genom åren uppträtt på tangofestivaler, musikfestivaler, konserthus och milongas på en mängd platser i Sverige och utomlands inklusive både MADE och Umeå Folkmusikfestival. Den 14 mars har de chansen att ta emot pris som Årets grupp, i Folk- och världsmusikgalan, dit de är nominerade.

Konserten sker i samarbete med Umefolk, Tango Norteño och Umeå Folkmusikförening

Försmak av Don Giovanni 17 februari kl 18.30

I ett samarbete med föreningen Norrlandsoperans vänner ger sångarna Joa Helgesson (Don Juan), Marcus Jupither (Leporello) och Katija Dragojevic (Zerlina) ett första musikaliskt smakprov från vårens opera på Norrlandsoperan. Musiken spelas av pianist Jonas Olsson och varvas med samtal om arbetet med operan mellan Tobias Theorell, regissör, Benjamin Bayl, dirigent och Malin Gjörup, Norrlandsoperans operachef. Samtalet sker delvis på engelska. Evenemanget har begränsat antal platser, är utan kostnad, men fribiljett behövs.

• norrlandsoperans symfoniorkester
  • orquesta tangarte
  • juanjo passo
  • föreningen norrlandsoperans vänner
  • cathrine winnes
  • don giovanni

Läs mer: https://norrlandsoperan.se

Norrlandsoperan grundades 1974 och är ett scenkonsthus i Umeå som rymmer egen symfoniorkester,
ingår URBAN NORTH samt turnéer och samarbeten på olika håll i regionen, nationellt och internationellt.