Nyhet -

Norstedts Juridiks författarfest 2018 – med författarna som driver svensk juridik framåt

Vasateatern i centrala Stockholm är en klassisk teateradress där många av Sveriges största estradörer underhållit publiken genom åren. Den första februari var det dags för Norstedts Juridik att ta lokalen i besittning för att tillsammans med Rachel Mohlin och Mattias Konnebäck från radions satirprogram Public Service underhålla och ära Sveriges främsta juridiska författare.

Efter sedvanligt förmingel med många glada återseenden kunde festdeltagarna luta sig tillbaka i salongen och avnjuta både en trerättersmiddag och specialskriven underhållning från scenen av Rachel Mohlin och Mattias Konnebäck. Både centerledaren Annie Lööf och kriminologkändisen Leif GW Perssons okända syster visade i Rachel Mohlins skepnad upp häpnadsväckande kunskaper (eller okunskap) i olika juridiska spörsmål.

Knappast vid något annat tillfälle på året samlas en sådan enorm juridisk kompetens på ett och samma ställe som när Norstedts Juridik anordnar sin årliga författarfest. En fest som hyllar och ärar det bästa Sverige har när det gäller juridisk utgivning och dess författare. Flera författare och verk hyllades med utmärkelser under kvällen.

Utmärkelser 2018

Årets debutant: Simon Andersson

Till årets debutant utsågs Simon Andersson, jur.dr i processrätt och lektor vid Stockholms universitet, vars avslappnade och lustfyllda sätt att förmedla juridik har gjort honom populär hos såväl studenter som hos praktiker.

Årets verk: Svensk Juridik

Årets verk blev läroboken Svensk Juridik som ett författarkollektiv lett av Mats Persson vid Handelshögskolan i Göteborg arbetat med i tre år. Med denna nya och moderna lärobok kan studenten tryggt navigera genom juridiken och dess samspel med vårt samhälle. På bild från vänster: Åsa Hellstadius, Jack Ågren, Mats Persson, Magdalena Giertz och Mattias Nilsson. Ej med på bild: Karin Åhman, Jane Reichel och Erik Sjödin.

Årets jubilar: Tommy Iseskog

Årets jubilar blev Tommy Iseskog som bland annat uppmärksammades för den 30:e upplagan av hans klassiker ”Personaljuridik”. Ett anmärkningsvärt stort antal utgivna boktitlar bekräftar författarens genomslag och framgång.

Årets hedersomnämnande: Madeleine Leijonhufvud

Professor emerita Madeleine Leijonhufvud tilldelades årets hedersomnämnande för sin långa gärning som författare av juridisk litteratur. Genom ihärdigt engagemang i såväl juridisk forskning som undervisning, läroboksförfattande och samhällsdebatt, har hon påverkat flera generationer jurister.

Mats Persson beskrev efteråt att det svåraste med en bok som flera författare skapar tillsammans dels är att hitta en gemensam ton i språket, dels att hitta rätt författare. ”I Hollywood brukar man säga att castingen är halva filmen”, som han beskrev det. ”Boken ska kunna användas i juridiska grundkurser, så det är ett försök att skapa en lättfattlig bok om juridiken som många förhoppningsvis har glädje av”, enligt Persson.

En som verkligen har lyckats med just det är Tommy Iseskog som redan 1979 kom ut med den första upplagan av boken ”Personaljuridik”. Nu 30 upplagor senare är boken en klassiker som har svällt från ett par hundra sidor till över tusen. ”Idag är ju alla LAS-kramare, till skillnad från när jag skrev första upplagan”, skrattade Iseskog när han tog emot utmärkelsen. ”Boken har ju fungerat i tre generationer så den är verkligen speciell för mig.”

Tyvärr kunde inte Madeleine Leijonhufvud närvara men hon hade spelat in ett mycket fint tacktal som en hälsning till alla författarkollegor på festen, som skapade värme i lokalen.

Norstedts Juridik har hela 2010-talet haft en mycket framgångsrik verksamhet, men delvis under annat namn. Från årsskiftet har dock bolaget tagit tillbaka sitt gamla klassiska namn, något som togs emot med en spontan applåd från publiken när CEO Olov Sundström poängterade det i sitt välkomsttal. Bytet tillbaka till det klassiska förlagsnamnet kom till sedan Karnov Group kommit in som ägare vid årsskiftet 2017/18.

Festen blev verkligen en manifestation att Norstedts Juridik är tillbaka och att den kompetens som författarna har och förmedlar i sina verk är av avgörande betydelse för att driva den juridiska utvecklingen framåt. Och att det är med hjälp av alla fantastiska författare som det över 100 år gamla varumärket Norstedts Juridik verkligen lever och frodas.