Dorthe Nors tilldelas årets PO Enquist-pris

2014 års Per Olov Enquists Pris tilldelas den danska författaren Dorthe Nors. Priset delas traditionsenligt ut under Bok och Biblioteksmässan, fredagen den 26 september på debattscenen klockan 16.00.

Juryns motivering lyder: ”Med sin novellsamling Kantslag visar författaren Dorthe Nors djupsinnighet, humor och exakt språklig precision. På några få sidor skapar hon komplexa världar med en egendomlig skönhet som fängslar läsaren; en balansgång mellan en känd och främmande värld. Dorthe Nors är en helt unik nordisk författarröst.”

Dorthe Nors är född 1970 och debuterade med romanen Soul 2001. Sedan dess har hon skrivit ytterligare tre romaner och en novellsamling. Flera av novellerna har publicerats i internationella tidskrifter, och Nors har som första danska författare någonsin publicerats i The New Yorker. Hon har studerat nordisk litteratur och konsthistoria i Aarhus. Nors har också varit verksam som översättare och hon har undervisat i litteratur och skrivande.

PO Enquist-priset till en ung författare på väg ut i Europa instiftades till Enquists 70-årsdag 2004 av Norstedts, författarens utländska förläggare och Bok & Bibliotek. Juryn består av PO Enquist, Eva Gedin (Norstedts), Cathrine Bakke Bolin (Gyldendal Norsk Forlag) samt Jakob Malling Lambert (Rosinante & Co.).

Tidigare års pristagare är:

2005 Juli Zeh

2006 Jonas Hassen Khemiri

2007 Trude Marstein

2008 Daniel Kehlmann

2009 Helle Helle

2010 Jonas T. Bengtsson

2011 Jón Kalman Stefánsson

2012 Mara Lee

2013 Ingvild H. Rishøi

För mer information hör av dig till Linda Altrov Berg, Norstedts.

Tel: 010 744 20 33 mail: linda.altrov.berg@norstedts.se

• po-priset