Soraya Post och Thomas Hammarberg får Stieg Larsson-priset

Årets Stieg Larsson-pris går till Soraya Post och Thomas Hammarberg för deras ihärdiga arbete för romernas mänskliga rättigheter.

– Diskrimineringen av romer är en stor skamfläck i Europas samtid och historia. Thomas Hammarberg och Soraya Post får Stieg Larsson-priset för att de är två av Sveriges starkaste förkämpar för romernas rättigheter, säger Daniel Poohl, chefredaktör för tidskriften Expo och juryns ordförande.

Juryns motivering lyder: Romerna har under lång tid varit utsatta i Europa. Thomas Hammarberg och Soraya Post har med envishet, osjälviskhet och ett smittande engagemang arbetat för att stärka romernas mänskliga rättigheter. De verkar helt i Stieg Larssons anda.

Soraya Post har under en lång tid agerat för att motverka diskriminering av Sveriges och Europas romer, inte minst de romska kvinnorna. Hon är en stark förkämpe för mänskliga rättigheter och jämställdhet.

Thomas Hammarberg drev tidigt frågan om romers rättigheter, i en tid när många andra var tysta. Han har i större delen av sitt yrkesliv verkat för att stärka mänskliga rättigheter runt om i världen.

Om pristagarna

Soraya Post är av romskt ursprung. Hennes mamma Ingrid tvångssteriliserades av sjukvården i Göteborg 1958. 2003 var Soraya Post en av initiativtagarna till International Roma Women’s Network (IRWN), ett nätverk av romska kvinnoorganisationer från 18 europeiska länder som driver frågor om romska kvinnors mänskliga rättigheter gentemot europeiska regeringar. Sedan maj 2014 är hon Europaparlamentariker för Feministiskt initiativ. En av hennes hjärtefrågor är att förbättra romernas situation i EU.

Thomas Hammarberg var mellan 2006 och 2012 Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter. Under hans ledning lade Europarådet fram en rapport där skarp kritik riktades mot hur de europeiska länderna behandlar romer. Kritik riktades även mot Sverige. Thomas Hammarberg har också föreslagit att det ska tillsättas en svensk kom - mission som ska ha till uppgift att föreslå åtgärder för att bekämpa diskrimineringen av romer.

Prisutdelning

Stieg Larsson-priset kommer i år att delas ut i samarbete med Teskedsorden på Teskedsdagen den 10 november klockan 17.00 i Eric Ericssonhallen på Skeppsholmen i Stockholm.

Om Stieg Larsson-priset

Stieg Larsson, författaren till Millenniumtrilogin, drev en ständig kamp mot rasism och kvinnoförtryck samt för yttrandefrihet. Det var en kamp som utgick från en enkel idé: att varje människa har rätt att vara sig själv.

Till minne av Stieg Larsson har Norstedts tillsammans med Stieg Larssons pappa Erland och bror Joakim instiftat ett pris om 200 000 kronor. Priset delas ut till personer eller organisationer som verkar i Stieg Larssons anda.

En gång per år utser en oberoende jury pristagaren/pristagarna. I årets jury ingår tidskriften Expos chefredaktör Daniel Poohl (juryordförande), advokat Claes Borgström, Sveriges Radio-journalisten Cecilia Bodström, författaren Per Olov Enquist och We Effects vd Anneli Rogeman.

Tidigare pristagare är:

2013 Svetlana Gannusjkina

2012 Maryam Al-Khawaja

2011 Vilma Nuñez de Escorcia

2010 Anne Sjögren

2009 Tidskriften Expo

För mer information, kontakta:

Eva Gedin, förlagschef på Norstedts (instiftare till priset), 010-744 20 10

Magdalena Hedlund, presskontakt för familjen Larsson (instiftare till priset), 070-699 05 68

För direktkontakt med pristagarna, kontakta:

Soraya Post, ledamot i Europaparlamentet för Feministiskt initiativ, 070-492 13 89

Thomas Hammarberg, rådgivare inom mänskliga rättigheter, 070-355 79 95