Årets Energy ConFusion – mitt i globala energiomställningens centrum

Årets Energy ConFusion – mitt i globala energiomställningens centrum

Norra Sverige har aldrig varit bättre lämpat för en internationell mötesplats kring hållbar framtid än vad den är nu. Några av Europas mest spännande projekt inom omställningen till ett hållbart energisystem sker just nu i norra Sverige och har gjort regionen till en central plats för den utvecklingen.
– På något sätt har denna del av Sverige inte bara hunnit ikapp utan ligger i framkant internationellt i frågor som diskuteras under Energy ConFusion, säger Sanna Orellano på North Sweden som arrangerar konferensen.

Konferensen Energy ConFusion tar avstamp i det pågående skiftet till ett hållbart samhälle och fokuserar i årets upplaga på tre av de utmaningar som följer med denna utveckling. Frågor som framtidssäkrad distribution och energilagring, behovet av nya affärsmodeller och samarbeten men inte minst det enorm utbildnings- och fortbildningsbehov som följer när Europa trappar upp sitt engagemang inom batteriproduktion.

Energy ConFusion arrangeras av North Sweden Cleantech som är en innovations- och exportplattform för cleantechbolag, i samarbete med några av de bolag som idag driver på omställningen till ren energi.

– Tillsammans med industrin, akademi och samhällssektor kan vi bygga en av de mest intressanta mötesplatserna kring hållbar framtid. Utvecklingen inom energiomställningen går väldigt fort och behovet att hitta nya samarbeten är stort, därför kommer det att bli spännande dagar i juni där såväl industrin som driver på utvecklingen som beslutsfattare, investerare och nya startups möts, säger Sanna Orellano, marknadsutvecklare, North Sweden Cleantech.

– Energy ConFusion är viktig del av vårt löpande arbete med att positionera regionen internationellt och konferensen ger oss möjligheten att bjuda hit både befintliga och potentiella samarbetspartners och på så vis skapa utveckling och nya affärsmöjligheter för regionens företag inom cleantechområdet. Berättar Peter Hedman, projektledare för North Sweden Cleantech.

För mer information, kontakta:
Sanna Orellano
Marknadsutvecklare, North Sweden Cleantech
sanna@skellefteasciencecity.se

Fakta:
Energy ConFusion är en internationell mässa, konferens och matchmaking-event för att byta idéer och skapa kontakter för framtida affärsmöjligheter kring omställningen till ren energi. Arrangemanget lockar företag och organisationer från hela Europa och pågår den 2-3 juni 2020 i Skellefteå.

www.energyconfusion.com

NORTH SWEDEN CLEANTECH
North Sweden Cleantech är en regional innovations- och exportplattform som stödjer affärsutvecklingen av bolag inom grön teknik, ren energi och hållbara lösningar. Satsningen finansieras av Region Västerbotten, Skellefteå Kraft, Umeå Energi, Skellefteå kommun, Umeå kommun, Örnsköldsviks kommun, Vakin, Bostaden, Umeå Kommunföretag samt EU:s regionala utvecklingsfond.