Världens första öronproppar för näsan

2015-03-02

Världens första öronproppar för näsan

Byggarbetare har hörselkåpor och hjälmar, brandkåren andningsskydd och skyddskläder. Entreprenören och tidigare vårdaren Susanna Bergstrand tröttnade på att det inte fanns ett bra och diskret skydd för människor som jobbar i illaluktande miljöer. Därför lanseras nu NOSA, som öronproppar fast för näsan.

– Under min praktik på ett äldreboende hamnade jag ofta i situationer där dålig lukt uppstod. Detta skapade ett obehag och upplevdes av många som ett problem. Trots detta så fanns det inte något bra sätt att värja sig mot dessa illaluktande situationer. Det var då jag insåg att problemet måste få en lösning, säger Susanna Bergstrand, grundare av NoseOption AB.

NOSA är en näsplugg med mentholdoft och fungerar som öronproppar fast för näsan. Skyddet neutraliserar dålig lukt, utan att påverka andningen, samtidigt som det medför en fräsch doft och en uppfriskande känsla. Eftersom pluggen är liten och genomskinlig kan personal använda den för att värja sig mot påfrestande lukt i arbetet, utan att någon annan märker. Detta skapar en komfortabel arbetsmiljö för alla som arbetar i miljöer där illaluktande situationer kan uppstå och möjliggör därmed ett effektivt och trivsamt arbete.

— Vi är övertygade om att produkten har stor potential globalt. Utvecklingen har tagit flera år och idag är NOSA patenterad i Sverige, men snart även i stora delar av världen. Enligt en aktuell enkätundersökning, initierad av NoseOption AB visade det sig att så många som tre av fyra anställda inom vården upplever att illaluktande situationer är ett problem i det dagliga arbetet, säger Lars Gunneflo på NoseOption AB.

Fakta: Undersökningen beställdes av NoseOption AB och genomfördes av Cint under december 2014 och januari 2015 i Sverige: Totalt 654 respondenter.

För mer information kontakta Lars Gunneflo, styrelseordförande och VD i NoseOption AB.

Mail: lars.gunneflo@nosaplugs.com

Tel: 070-9506344.

• luktskydd
  • nosa
  • näsplugg
  • näspropp

NOSA underlättar arbete i illaluktande miljöer på ett diskret och hänsynsfullt sätt.

Vår vision är att skapa en bättre doftmiljö för alla!