Nyhet -

Nouryon, Tata Steel och Amsterdams hamn samarbetar för att utveckla det största klustret för grön vätgas i Europa

Nouryon (tidigare AkzoNobel Specialty Chemicals), Tata Steel och Amsterdams hamn har gått samman för att studera genomförbarheten av ett stort grönt vätgaskluster i Amsterdam-regionen. De tre parterna anser att grön vätgas är avgörande för att nå klimatmålen och bygga en mer cirkulär ekonomi, till exempel genom att kombinera detta med utsläpp från ståltillverkning för att skapa nya produkter.

Som ett första steg kommer parterna att studera genomförbarheten av en 100 megawatt vattenelektrolysanläggning för att producera upp till 15 000 ton vätgas per år samt syre på Tata Steels IJmuiden-anläggning i närheten av Amsterdam. Genom att använda förnybar el kommer den initiala enheten att möjliggöra en besparing av upp till 350 000 ton koldioxid per år, vilket motsvarar utsläppen från över 40 000 hushåll. Ett slutligt investeringsbeslut förväntas 2021. Partnerbolagen har ambitionen att ytterligare skala upp tekniken.

Nouryon kommer att driva anläggningen medan Tata Steel ska använda syret för att ytterligare förbättra hållbarheten i sina produktionsprocesser. Parterna kommer gemensamt att utforska olika vägar för att använda vätgas till att omvandla stålproduktionens utsläpp av koldioxid till användbara kemikalier och produkter. Amsterdams hamn kommer att fokusera på infrastrukturen för vidare distribution av grön vätgas, något som kommer att ligga till grund för utvecklingen av nya industrier och nollutsläppstransporter i Amsterdamområdet.

”Det här samarbetet bygger på våra befintliga projekt för att stödja utvecklingen av en hållbar kemiindustri”, säger Knut Schwalenberg, Managing Director Industrial Chemicals på Nouryon. ”Grön vätgas är ett realistiskt alternativ för fossilbaserade råvaror och möjliggör nya former av grön kemi, som användning av stålverksgas, koldioxid eller avfall för tillverkning av plaster, och gör att vi kan gå över till nya, cirkulära värdekedjor”, menar han.

”Tata Steel tror starkt på vätgas som något som kan möjliggöra energiövergången”, säger Hans Fischer, CEO på Tata Steel Europe. ”Det här projektet kan vara ett bra steg för att göra stora mängder av prisvärd vätgas tillgängligt i framtiden så att vi kan bli en koldioxidneutral stålproducent.”

Koen Overtoom, CEO för Amsterdams hamn, tillägger: ”Storskalig produktion av grön vätgas som drivs av havsbaserad vindkraft kommer att göra det möjligt för regionen Amsterdam-Nordsjökanalen att ta ett steg mot en klimatneutral cirkulär industri. Detta kommer att stödja vår strävan mot syntetiska bränslen och syntetisk fotogen, utsläppsfria transporter och påskynda utvecklingen av en ren och cirkulär industri baserad på förnybar el och grön vätgas.”

Den nyligen presenterade nederländska klimatlagen har ett ambitiöst mål på 49 % minskning av koldioxidutsläppen per 2030 jämfört med 1990. Parterna tror att grön vätgas kan bidra väsentligt till detta mål och strävar efter att komma upp i en tillräckligt stor skala för att kunna absorbera alla utsläpp från Tata Steels anläggning i IJmuiden och använda den för framställning av nya material. Utvecklingen av det gröna vätgasklustret kommer också att möjliggöra utsläppsfria bussar och utsläppsfria tunga transporter i hela Amsterdamområdet.