Nouryon ingår partnerskap med Unilever, investeringsföretag och startup-nätverk för att öka innovationstakten inom kemi

Nu lanserar Nouryon tredje upplagan av Imagine Chemistry – en global innovationstävling där kemiföretaget bjuder in uppstartsföretag, universitet, forskarlag, expanderade företag och andra partners till att tackla kemirelaterade utmaningar och hitta nya sätt att skapa värde för kunder.

För att stärka fokuset på att utveckla affärsmöjligheter inom grön kemi har Nouryon i år utökat antalet Imagine Chemistry-partners till att omfatta Unilever, startinvesteringsföretaget High-Tech Gründerfonds och Green Chemistry & Commerce Council (GC3).

– Innovativa lösningar som hjälper våra kunder att förbättra sina produkter, bli mer konkurrenskraftiga, öka sin hållbarhet och samtidigt hitta nya affärsmöjligheter är centralt för hur vi jobbar, säger Charlie Shaver, CEO för Nouryon.
Och fortsätter.
– Eftersom partnerskap är nyckeln till framgång, är vi väldigt glada att kunna utvidga vårt nätverk av företag och organisationer kopplade till Imagine Chemistry, bland annat Unilever, en av våra nyckelkunder.

I årets upplaga av Imagine Chemistry söker Nouryon lösningar inom följande områden:

Tävlande kan skicka in sina idéer från och med i dag, via Imagine Chemistrys särskilda formulär, och få expertutlåtanden fram till den 8 mars när inlämningen stängs. I maj 2019 blir 20 finalister inbjudna till ett intensivt tredagarsevent på företagets forsknings- och utvecklingscenter i Deventer, Nederländerna. Finalisterna kommer där att arbeta tillsammans med experter och företagsledare för att vidareutveckla sina idéer till en gemensam affärsplan för att utvärdera värdet.

Nouryons Chief Technology Officer, Peter Nieuwenhuizen, ser fram emot årets tävling.

– Imagine Chemistry sticker ut i branschen tack vare vårt fokus på samarbete. Det är en plattform som tar fantastiska idéer till nästa nivå, bidrar till att möta våra kunders behov och jag ser fram emot att se vilka vi kommer arbeta tillsammans med i år.

Utöver partnerskapet med Unilever, High-Tech Gründerfonds och Green Chemistry & Commerce Council (GC3) stöds Imagine Chemistry även av Icos Capital, Lux Research, Knowledge Transfer Network, StartupDelta, Enterprise Europe Network och S/park.

För mer information om Imagine Chemistry besök www.imaginechemistry.com och följ tävlingen på Twitter, LinkedIn and Facebook.

Vi är en världsledare inom specialkemi. Industrier i hela världen förlitar sig på oss och våra specialkemikalier för tillverkning av vardagsprodukter som papper, plast, byggmaterial, livsmedel, läkemedel och hygienartiklar. Vi har byggt upp ett företag i världsklass samt skapat starka partnerskap med våra kunder, grundat på nära 400 års erfarenhet och våra 10 000 medarbetares gemensamma engagemang och fokus på tillväxt, starka finansiella resultat, säkerhet, hållbarhet och innovation. Vi är verksamma i fler än 80 länder världen över och vårt industriledande utbud omfattar varumärken som Eka, Dissolvine, Trigonox, Berol och JOZO.