Nouvago Capital AB stärker filminnehavet med 8 svenska storfilmer

Svenska investmentbolaget Nouvago Capital AB förvärvar innehav i 8 svenska filmer från filmteknikföretaget Dagsljus AB. Nouvago Capital är en av de främsta investerarna i Sverige avseende film och stärker nu upp portföljen med filmerna; Hamilton- I nationens intresse, Hamilton- Men inte om det gäller min dotter, Hamilton- I hennes majestäts tjänst, En gång i Phuket, Call Girl, Cock Pit, Svensson Svensson och The Stig Helmer Story.

Affären är ett övertag av kassaflöden och i vissa fall immateriella rättigheter (IP).

-          Vi har sedan tidigare investerat i filmerna, Hamilton- I nationens intresse, Call Girl och Hamilton- Men inte om det gäller min dotter, där vi nu ökat vårt innehav. Det känns fantastiskt att vi nu även kan addera ytterligare fem lovande filmer till portföljen, säger Frank Bonn, VD Nouvago Capital. Det går mycket bra för svensk film och vi ser stora möjligheter att även framöver investera i både i svensk och i internationell film.

Dagsljus har bistått samtliga filmproduktioner med professionell inspelningsutrustning och har haft rättigheter i filmerna som nu avyttrats till Nouvago Capital.

-          Genom denna lösning bryter vi ny mark i filmbranschen. Vi är mycket nöjda med vår uppgörelse med Nouvago och tror att den kan bana väg för nya tankar kring hur filmfinansiering kan gå till, säger Mikael Frisell, försäljningschef på Dagsljus.