Nouvago Capital ABs investeringar dominerar det svenska bioåret 2012

Mer än två av tre svenska biobesökare har under 2012 valt att se en svensk film finansierad utav Nouvago Capital. Av de svenska filmernas biljettförsäljning är Nouvago med i 67,51 procent. Fram till och med sista september gick 23 svenska spelfilmer* på biografer med totalt 2 689 068 besökare. Nouvago Capitals andel är därmed 1 815 303 utav dessa.

Svenska riskkapitalbolaget Nouvago Capital har investerat i sex av de sju mest sedda svenska spelfilmerna på biografer under perioden januari-september 2012. Med titlar som Hamilton- I nationens intresse, En gång i Phuket, Cockpit, The Stig-Helmer Story, Simon och ekarna och Hamilton- Men inte om det gäller min dotter manifesterar Nouvago Capital sig som en av Sveriges främsta riskinvesterare avseende film.

Sedan den första framgångsrika filminvesteringen Snabba Cash (2010) har Nouvago Capital haft 10 filmer på biografer (räknat på spelår) med 18 Guldbaggenomineringar och internationella filmpriser i ryggen.

-     Vi är naturligtvis stolta över våra investeringar och gläds tillsammans med alla inblandade åt framgångarna, säger Frank Bonn, VD Nouvago Capital. Svensk filmproduktion är en dynamisk bransch på stark tillväxt och vi ser fram emot att fortsätta verka som en del av den, fortsätter Frank Bonn.

Bland Nouvago Capitals kommande filminvesteringar ser vi prisbelönta Mikael Marcimains Call Girl, Ulf Malmros komedi Mammas pojkar och Skumtimmen, Daniel Alfredsons filmatisering av Johan Theorins succédeckare med samma namn.

*Siffran avser filmer med över 1 000 besökare.