Kvinna med kronisk leukemi fick uppehållstillstånd

Migrationsöverdomstolen har beviljat en kvinna med kronisk myeloisk leukemi permanent uppehållstillstånd med hänvisning till att hon i sitt hemland, Mongoliet, inte kan få den medicin som hon behöver.

Utan behandling med läkemedlet Glivec riskerar hon att utveckla akut leukemi vilket kan leda till döden, skriver domstolen som i strid med tidigare instansers beslut ger henne permanent uppehållstillstånd.

I Mongoliet finns inte Glivec på den officiella läkemedelslistan och import och försäljning är förbjuden i landet. Migrationsöverdomstolen menar att det i princip betyder att behandlingen inte finns i hemlandet. Överdomstolen anser inte heller att det skulle ”medföra orimliga ekonomiska konsekvenser för Sverige om uppehållstillstånd beviljas i detta fall”.

Migrationsöverdomstolen anser att kvinnan har lämnat trovärdiga uppgifter vilka stöds av utdrag från landets officiella medicinlista, utlåtande från ett transportföretag om att det är illegalt att ta in andra läkemedel än de som finns på listan samt ett uttalande från kvinnans läkare att det enda sättet att skaffa läkemedlet i Mongoliet är på den illegala marknaden.

Läs mer i Läkemedelsvärldens artikel.

• kronisk myeloisk leukemi
  • kml