Årets bröstsjuksköterska finns i Borås

Idag delas priset till Årets bröstsjuksköterska ut. 2013 års mottagare är Åsa Johansson, forskningssjuksköterska vid Borås lasarett. Hon får priset för sin gedigna insats i rollen som forskningssjuksköterska och för sitt uppskattade bemötande av patienter.

Priset har instiftats av BRO, Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, i samarbete med Novartis för att uppmärksamma bröstsjuksköterskornas viktiga arbete. Tanken är att andra ska inspireras av pristagarnas insatser.

Årets pristagare, Åsa Johansson, får priset för sitt fokus på patienterna och sin insats som forskande sjuksköterska. I motiveringen framhålls att hon belönas för ”ett mycket engagerat, förtroendeingivande och positivt intresse för den lilla människan bakom sjukdomen och för noggrannhet och pålitlighet i sin nyckelroll som forskningssjuksköterska”.

– Jag känner mig oerhört tacksam och hedrad, säger Åsa Johansson om utmärkelsen. Det som känns extra bra är att detta synliggör oss forskningssjuksköterskor på ett helt nytt sätt – det kanske kan inspirera fler sjuksköterskor att ta chansen att medverka i forskningen.

Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande för BRO, framhåller särskilt sjuksköterskans viktiga roll i vården av bröstcancersjuka:

– Inte sällan hamnar sjuksköterskan i skuggan av doktorn, men den som själv är eller har varit sjuk vet att sköterskans roll aldrig kan överskattas, säger hon. Därför känns det fantastiskt att på det här sättet uppmärksamma hjältar inom bröstcancervården. Vi är så oändligt glada över att de finns.

Dagens huvudperson, prisbelönta Åsa Johansson är särskilt intresserad av forskningsprojekt som rör den medicinska behandlingen.

– Det är i mötet med patienten som vi kan göra skillnad. En grundförutsättning för god cancervård är att sjuksköterskorna ges tid med varje patient. Hos oss försöker vi skapa förutsättningar för att kunna prioritera vilka patienter som har behov av extra omvårdnad och tid, vilket också leder till minskad risk för felbehandlingar, säger Åsa Johansson.

• bröstcancer
  • årets bröstsjuksköterska
  • årets bröstsköterska

Med fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj: innovativa läkemedel, förebyggande vaccin, diagnostiska verktyg, kostnadsbesparande generiska produkter och receptfria läkemedel för egenvård. Novartis är det enda läkemedelsföretaget med en ledande position inom alla dessa områden. Omsättningen för hela företagsgruppen uppgick 2011 till 58,6 miljarder USD och investeringar i forskning och utveckling till 9,6 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder med sammanlagt omkring 124 000 anställda. För ytterligare information om företaget: www.novartis.se