Afinitor godkänt mot neuroendokrin cancer i USA

Den amerikanska läkemedelsmyndigheten, FDA, godkänner en ny behandling av spridd neuroendokrin cancer i bukspottkörteln. En studie visar att patienterna kan leva mer än dubbelt så länge tack vare Afinitor. Redan i sommar kan svenska patienter få tillgång till Afinitor genom den medicinska forskning som bedrivs på Universitetssjukhuset i Lund och Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Neuroendokrina tumörer i bukspottkörteln (NET) är en mycket aggressiv cancerform som i Sverige drabbar mellan 40 och 50 personer per år. Hittills har behandlingsalternativen varit få, men nu godkänner FDA en ny behandling, läkemedlet Afinitor. Det är en så kallad mTOR-hämmare som stryper syre- och näringstillförseln till tumören.

– Afinitor har visats kunna bromsa tillväxten och spridningen av neuroendokrina tumörer i bukspottkörteln, säger Richard Palzur som är chef för onkologiprodukter vid FDA.

FDA:s godkännande grundas på data från en fas III-studie på 410 patienter med spridd neuroendokrin bukspottkörtelcancer. Studien visade att patienter som fick Afinitor mot denna aggressiva form av cancer kan leva mer än dubbelt så länge jämfört mot placebo.

Behandlingsmöjlighet i Sverige
En motsvarande ansökan har även lämnats till den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA. Det innebär att många av de svenskar som får spridd neuroendokrin cancer i bukspottkörteln kan komma att få tillgång till behandling med Afinitor senare i år eller nästa år.

Redan i sommar kommer två svenska sjukhus, Lund och Uppsala, att få tillgång till Afinitor för att kunna erbjuda patienter med spridd neuroendokrin cancer i bukspottkörteln möjlighet att delta i en medicinsk studie. På sjukhusen påbörjas en studie där vissa patienter får behandling med Afinitor och andra patienter får behandling med Afinitor i kombination med ett annat forskningsläkemedel; pasireotid LAR.

Patienter som behandlas på andra sjukhus kan be om remiss till sjukhus som bedriver medicinska studier. Nästan hälften, 45 procent, av tillfrågade cancerläkare säger att det är vanligt att patienter på eget initiativ frågar efter möjligheten att delta i medicinska studier. Det visar en undersökning som genomfördes under Svensk Onkologisk Förenings vårmöte i mars 2011.

Fakta om neuroendokrina tumörer, NET
I Sverige får mellan 40 och 50 personer varje år diagnosen neuroendokrin tumör i bukspottkörteln, NET. Dessa tumörer utgår från hormonproducerande cellanhopningar i bukspottkörteln. Följden blir överproduktion av ett eller flera hormoner. Orsaken till att patienter söker läkare kan dels vara de symtom som den överdrivna hormon¬produktionen orsakar, dels buksmärtor som en direkt följd av tumören eller av metastaser (dottertumörer). De flesta patienter har spridd cancer redan när diagnosen ställs.

Afinitor
Afinitor (everolimus) är en så kallad mTOR-hämmare. Läkemedlet tas som tablett och blockerar aktiviteten hos proteinet mTOR, som har betydelse för cancercellers delning och hämmar tillväxten av de blodkärl en tumör behöver för att utvecklas. Afinitor stryper syre- och näringstillförseln till tumören. mTOR-hämning påverkar även tumörcellernas ämnesomsättning. Afinitor är redan godkänt för behandling av spridd njurcancer.

Radiant-3-studien
Radiant-3 är en internationell placebokontrollerad fas III-studie där 410 patienter med spridd neuroendokrin bukspottkörtelcancer deltog. Den ingår i den hittills största kliniska prövningen inom området spridd neuroendokrin cancersjukdom.

Film – så fungerar mTOR-hämning: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/novartis_onkologi/video/view/saa-fungerar-mtor-haemmare-3247

Nyhetsgrafik – så fungerar mTOR-hämning: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/novartis_onkologi/image/view/saa-fungerar-mtor-haemmare-44205

• pasireotid
  • neuroendokrina tumörer