Glivec i tre år mot GIST på väg bli standardbehandling

Nu rekommenderas EU att godkänna tre års behandling med Glivec för patienter med GIST, en ovanlig form av cancer i mag-tarmkanalen. Det betyder att det forskningsmässiga genombrottet som presenterades förra sommaren, nu leder till ännu bättre behandling och längre överlevnad för patienter med GIST.

Det är den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA:s vetenskapliga kommitté som nu rekommenderar EU att godkänna Glivec för behandling av patienter med magtumören GIST i tre år istället för i ett år.

Rekommendationen bygger på data från en studie som Skandinaviska sarkomgruppen tillsammans med tyska sarkomcentra har genomfört. Studien omfattar 400 GIST-patienter, däribland svenska patienter.

Studien visar en statistiskt säkerställd överlevnadsvinst för patienter som får tre års behandling med Glivec efter operation, jämfört med ett års behandling. Bland dem som fick den treåriga behandlingen lever 92 procent fortfarande efter fem år, jämfört med 82 procent av dem som bara fick Glivec i ett år. I treårsgruppen var hela 66 procent återfallsfria efter fem år, medan andelen återfallsfria i ettårsgruppen var 48 procent.

Resultaten fick stor uppmärksamhet när de presenterades vid världens största cancerkongress ASCO i Chicago 2011. Det betecknas som ett genombrott för Glivec och har väckt optimism hos både forskare, patienter och anhöriga.

Fakta om GIST – sällsynt cancer i mag-tarmkanalen
GIST (gastrointestinala stromacellstumörer) är en sällsynt form av cancer i mag-tarmkanalen. I Sverige insjuknar omkring 130 personer varje år. Av dem som drabbas har drygt 40 procent en mycket aggressiv tumör som i många fall leder till döden. Statistiskt återkommer tumören inom två år hos varannan patient som har opererats för GIST.

GIST kan uppträda var som helst från matstrupe till ändtarm, men förekommer oftast i magsäcken (60 procent) och tunntarmen (30 procent). De vanligaste sjukdomstecknen är smärtor i buken, blödningar från mag-tarmkanalen och svullnad som kan noteras av patienten själv eller läkare.

Fakta om Glivec
Glivec godkändes inom EU år 2009 för behandling av patienter som har opererats för GIST i syfte att minska risken för återfall. Godkännandet bygger på en studie med drygt 700 patienter. Av dem som behandlades med Glivec hade efter ett år endast 2 procent fått återfall, jämfört med 18 procent av dem som fick placebo.

Glivec är också godkänt för behandling av patienter med GIST när operation inte är möjlig eller när sjukdomen har spridit sig (metastaser). Innan Glivec godkändes fanns det ingen annan effektiv läkemedelsbehandling mot GIST. Glivec ges i tablettform.

Glivec (imatinib) verkar genom att blockera aktiviteten hos c-Kit, ett enzym som stimulerar cancercellerna vid GIST att dela sig ohämmat.

• eu-kommissionen
  • chmp
  • cancer
  • tyrosinkinashämmare