Göteborgsläkare belönas för forskning om ärftlighet och hormonproducerande binjuretumörer

Andreas Muth, ST-läkare på kirurgkliniken vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg får årets Novartis-stipendium på 20 000 kronor. Utmärkelsen delas ut av styrelsen för Svensk förening för endokrin kirurgi.

Andreas Muth får stipendiet för spännande forskningsresultat kring binjuretumörer och ärftlighet. Intresset för dessa tumörer har ökat då man på senare år har upptäckt att mutationer i fler gener än man tidigare trott kan orsaka sjukdomen. I en befolkningsstudie gjord i Västsverige visar Andreas Muth på intressanta skillnader i förekomst av ärftliga varianter av tumörformen jämfört med centraleuropeiska studier. Resultaten kommer att presenteras vid en internationell kongress i Italien i höst.

– Det är ett spännande forskningsfält, där grundläggande fysiologi, genetik och kirurgi kombineras, och inte minst viktigt, där det går att göra en insats för att minska lidandet för patienterna som drabbas, säger Andreas Muth.

Det är åttonde året i rad som stipendiet delas ut och syftet är att stötta yrkesmässig fortbildning för läkare inom området. Stipendiaten utses av styrelsen Svensk förening för endokrin kirurgi.

Andreas Muth, ST-läkare, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, 0709-85 62 00

• neuroendokrina tumörer
  • cancer

Med tydlig fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj: innovativa läkemedel, förebyggande vaccin, diagnostiska verktyg kostnadsbesparande generiska produkter och produkter inom receptfria läkemedel för egenvård. Novartis är det enda läkemedelsföretaget med en ledande position inom alla dessa områden. Omsättningen för hela företagsgruppen uppgick 2009 till 44,3 miljarder USD och investeringar i forskning och utveckling till 7,5 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder med sammanlagt omkring 100 000 anställda. För ytterligare information om företaget: www.novartis.se