Kraftsamling kring spridd bröstcancer – expertisen på plats i Stockholm idag

Vid ett seminarium i Stockholm idag satsar Dagens Medicin tillsammans med Novartis Onkologi stort på att rikta strålkastarljuset mot bröstcancerkvinnorna som världen glömde.

Det gäller den utsatta och växande gruppen kvinnor med spridd bröstcancer.

Bakgrunden är att allt fler kvinnor lever med bröstcancer som en kronisk sjukdom. Gruppen ökar – bland annat tack vare det som kallas målstyrd behandling.
– Nya behandlingar gör att den här gruppen blir större och större och många kan leva länge med god livskvalitet, säger Elisabet Lidbrink, överläkare vid Karolinska Universitetssjukhuset, en av talarna vid seminariet.

Seminariet inleds av Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande i Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, som genom sitt engagemang för kvinnor med spridd bröstcancer tydligt vill visa att man inte väjer för de svåraste frågorna. Under 2015 har BRO ytterligare ökat sitt fokus på de hårdast drabbade kvinnorna genom en bred satsning på information till både patienter och närstående.

Professor Jonas Bergh, internationellt respekterad expert på området och verksam vid Karolinska Universitetssjukhuset, har gjort sig känd som en av de mest stridbara debattörerna i frågan om ojämlik tillgång till moderna läkemedel. Han är alltid beredd till strid för de bröstcancersjuka kvinnornas rätt – till de senaste behandlingarna och till den absolut bästa vården.

Henrik Lindman, överläkare vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, ställer i sitt anförande frågan om vad vi egentligen vet om kvinnor med spridd bröstcancer. Frågan är förstås både retorisk och uppfordrande och har sin bakgrund i att Henrik Lindman är den som kommit längst i arbetet med att fylla luckorna i kunskapen om spridd bröstcancer genom att dokumentera de kvinnor som behandlas i Uppsala.

Bristen på kunskap om den här patientgruppen går som en röd tråd genom seminariet.

Elisabet Lidbrink, som i många år engagerat sig för de hårdast drabbade kvinnorna, fortsätter enträget sitt arbete för att få till stånd ett nationellt register för kvinnor med spridd bröstcancer – en förutsättning för att kunna ge de hårdast drabbade kvinnorna bästa tänkbara vård.

– Tack vare effektivare behandling och bättre läkemedel kan allt fler leva länge med spridd sjukdom, men eftersom vi inte dokumenterar dessa kvinnor systematiskt i ett eget register vet vi inte vilka läkemedel de får eller vilka behandlingar som fungerar bäst, säger Elisabet Lidbrink.

Hon menar att ett sådant register är en förutsättning för att säkerställa att varje kvinna i Sverige med spridd bröstcancer kan erbjudas bästa möjliga vård och behandling – en rättighet som står inskriven i hälso- och sjukvårdslagen.

Elisabet Lidbrink säger så här om varför de här kvinnorna blir allt fler:

– Nya behandlingsmöjligheter har ökat förutsättningarna för långa och bra liv – trots en spridd cancersjukdom. Vi kan till exempel ge det som kallas målstyrd behandling.

Vid seminariet deltar även några av landets viktigaste sjukvårdspolitiska beslutsfattare i en diskussion om vad politiken kan göra för att synliggöra de bortglömda kvinnorna – de med spridd bröstcancer.

Mer information om seminariet I skuggan av det rosa skimret – bröstcancerkvinnorna som världen glömde på Dagens Medicins webbplats.

Presskontakt:

• Sjukdomar

• jonas bergh
  • elisabet lidbrink
  • spridd bröstcancer
  • dagens medicin
  • elizabeth bergsten nordström
  • henrik lindman

Med fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj: innovativa läkemedel, förebyggande vaccin, diagnostiska verktyg, kostnadsbesparande generiska produkter och receptfria läkemedel för egenvård. Novartis är det enda läkemedelsföretaget med en ledande position inom alla dessa områden. Nettoförsäljningen för hela företagsgruppen uppgick 2014 till 58 miljarder USD och investeringar i forskning och utveckling till 9,9 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder med sammanlagt omkring 133 000 anställda. För ytterligare information om företaget: www.novartis.se