Novartis satsar på folkhälsa i Nynäshamn

Nynäshamns kommun inleder ett samarbete med Novartis för att bidra till bättre folkhälsa, bland annat genom en satsning på att få fler att sluta röka i kommunen. Bakgrunden till projektet redovisades vid ett seminarium i Visby den 2 juli, i samband med politikerveckan.

Folkhälsosatsningen omfattar bland annat ett rökavvänjningsprojekt. Rökning leder inte bara till cancer och lungsjukdomen KOL, utan till många andra sjukdomar som vi på företaget arbetar med. Rökning påverkar hjärtat och ögonen - det ökar risken för gula fläcken-sjukdom. Rökning är även en bidragande orsak till benskörhet och magsjukdomar.

- Det finns fler kvinnor som röker under graviditet i Nynäshamn, och det dör fler personer av lungcancer och KOL i Nynäshamn - därför vill vi på Novartis prioritera just den här kommunen, säger Björn Hellström, nordisk chef för Public Affairs inom Novartis Onkologi.

- Vi är imponerade av Nynäshamns ambition att slå världsrekord i folkhälsa och vi hoppas att det här projektet kan inspirera andra att göra motsvarande satsningar.

Läkare vill att rökavvänjning prioriteras
Novartis utvecklar och marknadsför läkemedel inom en rad behandlingsområden, bland annat cancer. När cancerläkare i en undersökning spontant fick prioritera en eller ett par förebyggande åtgärder som de har förväntningar på att läkemedelsföretag ska ta initiativ till, svarade 66 procent tobak - rökstopp och prevention.

Fakta om Novartis
Novartis AG erbjuder lösningar inom hälso- och sjukvård som tillgodoser föränderliga behov hos patienter och samhälle. Med tydlig fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj: innovativa läkemedel, förebyggande vaccin, diagnostiska verktyg kostnadsbesparande generiska produkter och produkter inom receptfria läkemedel för egenvård. Novartis är det enda läkemedelsföretaget med en ledande position inom alla dessa områden. Omsättningen för hela företagsgruppen uppgick 2008 till 41,5 miljarder USD och investeringar i forskning och utveckling till 6,4 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder med sammanlagt omkring 96 700 anställda.

För ytterligare information se www.novartis.se

• folkhälsa
  • rökstopp