Novartis topprankas på Newsweeks globala miljölista

Novartis är det sjätte grönaste företaget i världen. Detta enligt den amerikanska tidskriften Newsweeks årliga rankning av de 100 största börsnoterade bolagen. Bedömningen tittar på hur företagens miljöpåverkan ser ut och deras förmåga att hantera denna. Även internationella miljöexperters synpunkter vägs in. Som etta och två på listan finns it-företagen IBM och Hewlett-Packard.

• newsweek
  • global miljölista

Med tydligt fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj: innovativa läkemedel, förebyggande vaccin, diagnostiska verktyg kostnadsbesparande generiska produkter och produkter inom receptfria läkemedel för egenvård. Novartis är det enda läkemedelsföretaget med en ledande position inom alla dessa områden. Omsättningen för hela företagsgruppen uppgick 2009 till 44,3 miljarder USD och investeringar i forskning och utveckling till 7,5 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder med sammanlagt omkring 100 000 anställda. För ytterligare information om företaget: www.novartis.se