Pressinbjudan: Från en säker död till bot – hur tar vi tillvara vinsterna i cancerforskningen?

Den innovativa cancerforskningen flyttar fram positionerna. Nu förflyttas fokus från att bromsa sjukdomsförlopp till att faktiskt bota patienter. Målet är att ta dessa fantastiska vinster från forskningen vidare till flera olika cancerområden för att förbättra patienters livskvalitet och förlänga liv.

Men det går bara om den kliniska forskningen – som bedrivs i vårdmiljö – fungerar.

Tillsammans med Dagens Medicin bjuder Novartis Onkologi in till ett seminarium under Almedalsveckan för att belysa vad som krävs för att fler cancerpatienter ska få ta del av framstegen inom den kliniska forskningen.

Politiker, experter, forskare och patienter möts i en diskussion om en av de viktigaste frågorna för svensk cancerforsknings framtid – med fokus på konstruktiva lösningar.

Forskningen har gett oss nya behandlingar som i sin tur har bidragit till att förvandla kronisk myeloisk leukemi, KML, från att vara en dödlig sjukdom till en sjukdom som patienterna kan leva med år efter år. Nu tas nästa steg i utvecklingen genom ett omfattande prövningsprogram för att utvärdera möjligheten att avsluta behandlingen när det inte längre går att hitta några spår av leukemiceller i blodet.

Flera svenska sjukhus deltar i detta angelägna forskningsprojekt, så kallade stoppstudier. Möjligheten öppnar helt nya perspektiv – både vad gäller att minska vårdkostnader och att mildra mänskligt lidande.

Medverkande vid seminariet:
Johan Richter, professor och överläkare, Skånes universitetssjukhus; Marie-Louise Forsberg-Fransson (S), landstingsstyrelsens ordförande, Örebro läns landsting; Anders Åkesson (MP), regionråd, Region Skåne; Peter Honeth (FP), statssekreterare, utbildningsdepartementet; Per Ljungman, ledamot i nationella arbetsgruppen för klinisk cancerforskning; Jan Zedenius, ledamot i Cancerfondens vetenskapliga sekretariat; Andreas Rönnbäck, patientföreträdare Blodcancerförbundet.

Moderator: Mikael Nestius, Dagens Medicin.
Plats: Burmeisters bakficka, Tage Cervins väg 8, Visby.
Tid: Tisdagen den 1 juli 2014, klockan 16:00 – 17:00.
Twitter: #bromstillbot

Presskontakt:
Nicklas Rosendal, kommunikationschef Novartis, 070-889 33 34.

• jan zedenius
  • per ljungman
  • peter honeth
  • marie-louise forsberg-fransson