Pressinbjudan: Sista chansen för svensk klinisk forskning – 3 juli

Den kliniska forskningen har halverats på fem år. Allt färre patienter får tillgång till den senaste medicinska utvecklingen och Sverige riskerar att förlora sin position som ledande forskningsnation. Har tåget gått eller kan situationen räddas?
Politiker, forskare, den medicinska industrin och patientföreträdare möts i en aktuell diskussion.

Eva Lindgren, medicinsk chef vid Novartis, presenterar en ny undersökning som ger en bild av de hinder för kliniska prövningar som många läkare upplever i sin vardag på kliniken.

I paneldiskussionen deltar Lennart Axelsson, riksdagsledamot (S); Stig Nyman, forskningslandstingsråd SLL, (KD); Peter Honeth, statssekreterare (FP); Eva Lindgren, medicinsk chef Novartis; Bengt Westermark, forskningschef Cancerfonden; Fredrik Piehl, professor Karolinska Institutet och Kent Andersson, Neurologiskt Handikappades Riksförbund.

Paneldiskussionen leds av Göran Rosenberg, journalist och författare.

Tid: Tisdag 3 juli 10.00 – 12.00

Plats: Best Western Strand Hotell Visby, lokal Asunden, Strandgatan 34

Presskontakt Novartis: Nicklas Rosendal, kommunikationschef Novartis, 070-889 33 34

• kliniska studier