Snabb effekt vid svår leukemi

Nyinsjuknade patienter med kronisk myeloisk leukemi (KML) kan framgångsrikt behandlas med Tasigna (nilotinib) som förstahandsval, enligt två nya studier. Efter endast sex månaders behandling hade den felaktiga kromosom som får de vita blodkropparna att föröka sig ohejdat nästan helt försvunnit. Studierna presenteras vid den pågående hematologiska kongressen ASH i San Francisco, USA.

KML är en livshotande form av leukemi som utmärks av att patienterna har en abnorm kromosom, den så kallade Philadelphiakromosomen, som får de vita blodkropparna att föröka sig okontrollerat.

Standardbehandling vid KML är idag Glivec (imatinib) som visar mycket goda resultat. Tasigna är en vidareutveckling av Glivec. I de två nya fas II-studier som nu presenterats vid American Society of Hematologys möte i San Francisco ingick 73 respektive 48 patienter. Alla hade nydiagnostiserad KML och fick Tasigna utan föregående behandling med Glivec.

Hos majoriteten av patienterna, 96 procent, återfanns efter sex månaders behandling inte längre några cancersjuka celler i benmärgen (komplett cytogenetisk respons).

- Resultaten ger oss förhoppningen att patienterna snabbare ska kunna nå viktiga kliniska mål i behandlingen, säger professor Hans Wadenvik på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. Studierna bekräftar dessutom Tasignas gynsamma biverkningsprofil.

För närvarande pågår dessutom en fas III-studie för att utvärdera behandling med Glivec jämfört med Tasigna hos nyinsjuknade KML-patienter. Studien kallas ENESTnd (Evaluating Nilotinib Efficacy in Clinical Trials of Newly Diagnosed Ph+ CML Patients).

Om studierna
Resultaten från de två nu rapporterade fas II-studierna visar att 96 procent av patienterna uppnådde komplett cytogenetisk respons.

Ett ännu känsligare mått på behandlingens effekt kan vara att mäta nivåerna av Bcr-Abl - det enzym som utlöser den ohämmade förökningen av vita blodkroppar. I studierna uppnådde 74 procent1 respektive 45 procent2 av patienterna "major molecular response" (MMR) vilket innebär att nivåerna av enzymet närmar sig noll.

I båda studierna rapporterades biverkningar som kunde hanteras genom dosjusteringar eller tillfälliga behandlingsavbrott. Biverkningarna avtog också med tiden1. En av studierna noterar särskilt att inga svåra fall av vätskeretention eller effusion uppstod, vilket är vanliga biverkningar hos andra läkemedel i denna klass 2.

1 Rosti et al. Results of a Phase 2 Trial of the GIMEMA CML Working Party. Abstract 181. American Society of Hematology 2008 Annual Meeting, San Francisco.

2 Cortes et al. Abstract 446. American Society of Hematology 2008 Annual Meeting, San Francisco.

Om KML
Leukemi är ett samlande begrepp för ett antal cancersjukdomar som angriper de blodbildande cellerna i benmärgen. Varje år insjuknar omkring 950 personer i Sverige i någon typ av leukemi. Sjukdomen delas vanligen in i fyra kategorier, varav kronisk myeloisk leukemi är en. I Sverige får omkring 100 personer KML varje år, två av tre som insjuknar är över 50 år. Sjukdomen är inte ärftlig.

Om Tasigna
Tasigna är en andra generationens tyrosinkinashämmare och bygger på forskarnas erfarenheter vid utvecklingen av Glivec. Tasigna bedöms vara 20 till 30 gånger kraftfullare än sin föregångare eftersom det binder ännu effektivare till Bcr-Abl - det protein som svarar för överproduktionen av de sjuka vita blodkropparna hos patienter med KML.

Viktig säkerhetsinformation
Eftersom intag av Tasigna tillsammans med mat kan öka koncentrationen av läkemdelet i blodet bör Tasigna inte intas i samband med måltider och patienterna bör inte ta Tasigna förrän minst två timmar efter måltid. Ingen mat bör heller intas under minst en timme efter att man tagit dosen.

Tasigna är godkänt i mer än 50 länder. I de länder där läkemedlet är godkänt är Tasigna indikerat för behandling av Philadelphia-positiv kronisk myeloisk leukemi i kronisk och accelerad fas hos patienter osm är resistenta mot eller inte tål minst en tidigare behandling, inklusive Glivec.

De vanligaste allvarliga biverkningarna för Tasigna var i första hand av hematologisk karaktär och innefattade neutropeni och trombocytopeni. Förhöjda värden noterades av bilirubin, i leverfunktionstest, lipasenzymer och blodsocker, de flesta övergående med tiden. Dessa fall var lätta att hantera och ledde sällan till avbruten behandling. Pankreatit rapporterades i färre än 1 procent av fallen. De vanligaste icke-hematologiska läkemedelsbiverkningarna var utslag, klåda, illamående, trötthet, huvudvärk, förstoppning och diarrré. De flesta av dessa biverkningar var milda eller medelsvåra.

Tasigna skall användas med försiktighet hos patienter med okontrollerad eller signifikant hjärtsjukdom (t.ex. nyligen genomgången hjärtinfarkt, hjärtinsufficiens, icke stabil angina eller kliniskt signifikant bradykardi) eller hos patienter som kan tänkas utveckla förlängd QTc (t.ex. patienter med abnormt lågt kalium eller magnesium, patienter som har medfött långt QT-syndrom, patienter som tar anti-arytmika, eller andra läkemedel som kan leda till QT-förlängning). Låga värden av kalium och magnesium måste korrigeras innan Tasigna ges. Noggrann monitorering av effekt på QTc-intervallet är tillrådligt och ett EKG rekommenderas före inledande av behandling med Tasigna och när det är kliniskt indicerat.

Kontaktpersoner

Professor Hans Wadenvik, Hematologsektionen, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Göteborg
Tel 031-342 11 56, 031-342 73 50, 073-384 24 03
E-post: hans.wadenvik@medic.gu.se

Fakta om Novartis
Novartis AG erbjuder lösningar inom hälso- och sjukvård som tillgodoser föränderliga behov hos patienter och samhälle. Med tydlig fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj: innovativa läkemedel, kostnadsbesparande generiska produkter, förebyggande vaccin, diagnostiska verktyg samt produkter inom receptfria läkemedel. Novartis är det enda läkemedelsföretag med en ledande position inom dessa områden. Försäljningen för hela företagsgruppen uppgick 2007 till 38,1 miljarder USD. Investeringar i forskning och utveckling uppgick till 6,4 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder. Antalet heltidsanställda är 97 000.

För ytterligare information: www.novartis.com alt. www.novartis.se

• leukemi
  • kronisk myeloisk leukemi