Årets trend – genuina upplevelser i semesterhus

Att hyra ett semesterhus är mer trendigt än någonsin. Det är det genuina som svenskarna lockas av i sommar. Det märker semesterhusförmedlaren Novasol som har sitt tredje rekordår. Hittills i år har bokningar ökat med 17 procent.

Semesterhusförmedlaren har de senaste åren sett en uppåtstigande efterfrågan på att hyra semesterhus. De tre senaste rekordåren visar att svenskarna letar efter nya sätt att semestra. Nästan hälften av alla som hyr hus via Novasol väljer länder vid Medelhavet. 29 procent väljer att hyra hus i Sverige och 20 procent väljer Danmark.

- Bland de 45 procent som bokar hus vid Medelhavet är Spanien mest populärt. Kroatien kommer tätt efter som nummer två, säger Torbjörn Fredman Nordenchef Novasol

Sociala medier är en av de bidragande faktorerna till att det har blivit en så stor trend att hyra semesterhus, enligt Novasol. Företaget tror att en anledning är att man vill vara unik på socila medier som Instagram och Facebook. Därför har det annorlunda och genuina blivit en viktig punkt när vi bokar vår semester.

- Det är mer spännande att lägga upp en bild på ett traditionellt hus i Kroatien än en bild på ett anonymt hotell, säger Torbjörn Fredman

Även om Novasols bokningar till Medelhavet dominerar, ligger de bara något högre än förra året. Bokningarna till Danmark har ökat med nästan en fjärdedel. Den största ökningen har bokningarna på hus i Sverige. De har nästan dubblats jämfört med i fjol.

- Vi är ganska säkra på att förra årets fina väder har gjort att fler svenskar väljer att hyra ett hus här hemma eller i Danmark i år, säger Torbjörn Fredman.

Topp 4 vid Medelhavet*
1. Spanien (31%)
2. Kroatien (30%)
3. Italien (25%)
4. Frankrike (10%)

Listan baserar på de totala bokningarna till Medelhavet 2014. Procenten visar andelen av bokningarna till Medelhavet.

• resetrender
  • hyra hus utomlands
  • hyra stuga i sverige

Om Novasol

Novasol är Nordeuropas största semesterhusförmedlare med över 34 000 semesterhus, stugor och lägenheter i 27 länder över hela Europa. Varje år väljer över 1,5 miljoner gäster att hyra hus eller lägenhet genom Novasol. Novasol AB ingår i en internationell koncern med dotterbolag i en lång rad länder, servicekontor på många populära semesterorter och sysselsätter mer än 1 500 medarbetare runt om i världen.

Novasol grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.

Novasol en del av Wyndham Exchange & Rentalssom ingår i Wyndham Worldwide Corporation som finns registrerad på New York börsen.