Stort träningssug bland svenskarna under semestern

Under semestern håller vi samma nivå på träningen eller tränar ännu mer visar en undersökning som NOVASOL har gjort där 1395 personer svarade på frågor om sina träningsvanor på semestern. 83 procent svarar att de tränar under semestern.

Inför semestern gör vi alla upp planer och det gäller även för träningen. Men vad händer sen när semestern väl är där? Enligt NOVASOLs undersökning fortsätter vi med träningen under semestern. Hela 5 av 10 tränar mer än vanligt och var tredje tränar lika mycket på semestern. Totalt tränar 83 procent under semestern. Undersökningen visar även att nästan hälften (45 procent) tränar som planerat under semestern.

- Redan förra året såg vi i vår undersökning att många packade ner sina träningskläder i resväskan. Årets undersökning visar att många håller en hög nivå på träningen även under sommarledigheten. Träning har blivit en del av livet oavsett var vi är, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL.

Träningstrend - promenader

Svenskarnas favoritträning under semester är promenader. Hela 54 procent svarade att de promenerar under semestern. En varierande träning utövar var femte person och endast ett fåtal svarade att de utövar styrketräning under ledigheten.

- Promenader passar de flesta av oss. Det är enkelt och det ger oss en mängd goda hälsoeffekter. Många av oss är stillasittande större delen av vardagen och då blir vardagsmotionen allt viktigare att få till. Är vi i startgroparna att komma igång med träning är dessutom steget från soffan till att sätta på sig bekväma skor och gå en promenad ofta inte så stort som exempelvis att börja springa, säger Jenny Oom Hälsopedagog, TEAM hälso & friskvård

Tränar du mer eller mindre på semestern?

Mer (22%)

Mindre (31%)

Samma (30%)

Jag tränar inte alls (15%)