Svenskarna säkrar solen till nästa sommar

Det dåliga vädret här hemma har gjort att många svenskar redan nu valt att solsäkra nästa sommars semester. Färsk statistik från stugförmedlaren NOVASOL visar på närmast en fördubbling av bokningar till södra Europa och det är speciellt Kroatien som har ökat i popularitet.

Bokningarna för nästa år till södra Europa har ökat markant och starkast är Kroatien som mer än fördubblat sina bokningar jämfört med samma period under förra året. Bokningar för nästa år till svenska stugor går fortsatt framåt men i dagsläget har Kroatien gått om Sverige i antalet bokade veckor totalt.

- Som det ser ut nu, kommer fler svenskar än någonsin hyra semesterhus i Kroatien nästa år. Vi hade räknat med en ökning mot föregående år när vi nu öppnade upp för bokning men att det skulle vara ett så här stort intresse hade vi inte väntat oss, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL.

Vädret påverkar

En bidragande faktor till att bokningarna till södra Europa har ökat tros vara det dåliga vädret som har varit denna sommar.

- Förra året var sommaren väldigt fin här hemma och då ökade svenskarnas bokningar till våra stugor i Sverige. När det däremot är dåligt väder, som det har varit i år, ser vi att bokningarna till länder runt Medelhavet ökar, säger Torbjörn Fredman.

Genuina upplevelser

Att allt fler svenskar väljer att hyra semesterhus i Kroatien kan bero på att intresset för Kroatien som turistland har ökat men också att man vill ha en genuin upplevelse av landet.

- Jag tror att många söker sig bort från hotellen för att få uppleva landet på riktigt. När man hyr ett semesterhus kan man ro om familjen mer ostört och man har tillgång till exempelvis eget kök, egen pool och trädgård, avslutar Fredman.

Fakta

NOVASOL expanderade till Kroatien 2005 och är idag landets största förmedlare av privatägda semesterbostäder med över 7 000 objekt i sortimentet. Bland förmedlarens svenska gäster har Kroatien snabbt vuxit i popularitet och är idag den tredje största destinationen efter Sverige och Danmark.

• resetrender
  • hyra hus utomlands

Om NOVASOL

NOVASOL är Nordeuropas största semesterhusförmedlare med över 40 000 semesterhus, stugor och lägenheter i 29 länder över hela Europa. Varje år väljer över 1,5 miljoner gäster att hyra hus eller lägenhet genom NOVASOL. NOVASOL ingår i en internationell koncern med dotterbolag i en lång rad länder, servicekontor på många populära semesterorter och sysselsätter mer än 1 500 medarbetare runt om i världen.

NOVASOL grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.

NOVASOL är en del av Wyndham Exchange & Rentalssom som ingår i Wyndham Worldwide Corporation som finns registrerad på New York börsen.