5 tips på hur du gör ditt bolag till en raket

I helgen hölls Wonder Women, en nationell konferens med syftet att inspirera och motivera fler kvinnor till att bli entreprenörer. Pernilla Ramslöv, VD på NOX Consulting, var en av konferensens talare och höll en föreläsning på temat “Hur vi gör våra bolag till raketer”. Pernilla är serieentreprenör och grundade bolaget NOX Consulting 2011, som på 7 år nått en omsättning på 280 MKR. Under söndagens föreläsning delade hon med sig av sina bästa tips för hur du gör ditt bolag till en raket.

Rätt produkt

“Det är bara 10 % av alla som startar bolag som klarar av att nå en omsättning över 10 miljoner, och av dessa är det endast 4 procent som i sin tur omsätter mer än 100 miljoner. När du startar ett bolag är det allra viktigaste att veta att du har rätt produkt, det vill säga en produkt som är attraktiv på marknaden och som potentiella kunder är beredda att betala för”

Hitta ditt why

“Hitta ditt ‘why’ tidigt. Vi på NOX vill skapa en tryggare arbetsmarknad för egenföretagare och ge tillbaka till samhället - det är vårt ‘why’. Detta gör vi genom olika aktiviteter – allt ifrån att vi lär barn och vuxna att programmera till att vi skapar en enklare vardag för egenföretagare”

Bygg ett starkt team

”Det bästa du kan göra är att bygga ett starkt team och hålla hårt i det. Se till att du har personer som utmanar dig, peppar dig och kompletterar dig. Strunta i att lägga tid på att förbättra dina svaga sidor, hitta istället människor som är grymma på det du inte kan så att alla kan göra det man är bra på och tycker är kul”

Ha ett starkt fokus

“När du bygger bolag, oavsett om du är i startskedet eller har drivit det under en tid, så är det avgörande att ha fokus på rätt saker. Det spelar ingen roll om du gör saker rätt, om du inte gör rätt saker. Ha ett utifrån och in-perspektiv och håll fullt fokus på det som skapar tillväxt för ditt bolag”

Passion är allt

"Som entreprenör måste du älska det du gör, annars kommer det inte att hålla i längden. Se till att du hittar sätt att fylla på med din passion så att du kan dela med dig av den i bolaget, för det är den starkaste kraften av dem alla"

Till sist avslutar Pernilla med att betona att det inte finns någon färdig manual eller klara tillvägagångssätt för hur man bygger ett framgångsrikt bolag.

"Det finns inget färdigt recept på hur man når framgång. Det handlar om tur och timing. Som Ingmar Stenmark sa - ju mer jag tränar, desto mer tur har jag. Så mitt främsta tips är att ta tillvara på alla möjligheter som kommer och lägga så mycket fokus och passion på ditt bolag som du kan, så kommer du att ha tur"

• women entreprenuers
  • entreprenörsskap