Nyhet -

När en hel generation växer upp med att lära sig kod som språk behöver vi hänga med.

Programmering är inte bara ett språk, det är ett sätt att tänka och lösa problem på. NOX har sedan två år tillbaka arrangerat programmeringsworkshops genom konceptet GoTech med olika företag. Nu öppnar NOX upp för tre gratisevent för alla som är nyfikna på kod i samarbete Googles Digitalakademi.

När en hel generation växer upp med att lära sig kod som språk behöver vi alla hänga med. Den utveckling vi ser är inte en tillfällig trend utan något alla yrkesverksamma måste förhålla sig till, att förstå dagens och morgondagens affär, där värdet handlar om data. Den tekniska utvecklingen går snabbare och vi behöver alla ta ett gemensamt ansvar över vår kompetensutveckling, för att förstå och kunna ta ställning och kunna vara kritisk men framförallt för att kunna skapa fler innovativa lösningar och för att vara attraktiva på arbetsmarknaden.

Vår ambition med detta initiativ som vi kallar “GoTech” är att förenkla teknik, ta bort förutfattade meningar och skapa en ökad förståelse för programmering. Det är även ett viktigt sätt för oss att hjälpa våra kunder att utveckla den digitala kunskapen internt. - Lisa Hartikainen, Partneransvarig och affärsutvecklare på NOX Consulting.

3 anledningar till varför du bör förstå grunderna i programmering

Problemlösning

När du programmerar och lär dig kod så lär du dig att bryta ned ett problem i dess minsta beståndsdelar för att sedan lösa ett problem i taget. Du lär dig att tänka strukturerat på ett sätt som du har nytta av i sammanhang utanför kodens värld.

Lär dig att göra fel

Vi lär oss från barnsben att göra rätt och att ha fokus på resultat istället för vägen dit. Det bidrar till att vi som vuxna många gånger är rädda för att göra fel och när vi är rädda för att göra fel tenderar vi att mer sällan våga ta risker eller utmana befintliga strukturer. När vi lär oss programmering tränar vi också hjärnan i att konstant möta fel och avdramatiserar därmed vår inlärda rädsla att ett fel är negativt.

Dagens affär bygger på data

Dagens och morgondagens affärsmodeller bygger på data, det betyder att både du som konsument och som producent behöver förstå hur data hanteras och förstå hur affärsmodeller stöps om med IT/teknik. Många lever fortfarande kvar i en traditionell värld där en tjänst eller en produkt byts ut direkt mot en valuta (något som till viss del stämmer fortfarande) men samtidigt är dagens affärsmodeller mer komplexa. Värdet av att kunna analysera stora mängder data skapar helt nya förutsättningar och med det så behöver du som privatperson och yrkesverksam kunna vara kritisk men också inneha grundläggande kunskap för att kunna skapa innovativa organisationer.