17 Nätverket för kvinnor lanseras i Almedalen

NOX VD Pernilla Ramslöv, invald i första omgången till Nätverket 17

Pernilla tillhör den grupp av kvinnor i Sverige som klarat av att grunda ett eller flera bolag med en omsättning över 50 miljoner kronor per år. NOX Consulting grundades 2011 med en tydlig vision att bra förutsättningar för egenföretagare och förmedlar årligen en rad tunga konsultkompetenser inom IT och hade en kvarts miljard i omsättning 2017. NOX Consulting driver aktivt frågor som alla syftar till att skapa bra och rättvisa förutsättningar för egenföretagare. Idag minskar egenföretagande samtidigt som många drömmer om att starta sitt egna bolag. Att skapa rättvisa förutsättningar för egenföretagare är en av de frågor som Pernilla driver aktivt. Regeringen har nyligen skjutit till 20 miljoner i budgeten för att stimulera entreprenörskap bland unga.

Pernilla Ramslöv menar att alla initiativ i denna fråga är bra – men det är viktigt att titta på hela situationen för företagare såsom sjukförsäkring, föräldraledighet och andra faktorer som skapar en trygghet i arbetslivet. Svenska egenföretagare bidrar med så mycket – det är inte mer än rättvist att de får samma trygghet som om de vore anställda.

Lika viktigt att belysa jämställdhetsfrågan för att ett ökat entreprenörskap. 2017 års nationella entreprenörskaps undersökning Global Entrepreneurship Monitor, GEM visade en minskning i det svenska entreprenörskapet. Även tillväxtambitionerna, liksom innovationshöjden, har enligt entreprenörerna själva fallit tillbaka. Nedgången i entreprenöriell aktivitet beror uteslutande på en minskning i kvinnors entreprenörskap. Ledarnas Jämställdhetsrapport 2017 visar också på en svag utveckling mot ett jämställt ledarskap. Bland de svenska företagen så har endast 16% en kvinnlig VD.

Det känns otroligt viktigt att visa på starka förebilder och här kan Nätverket 17 göra skillnad, just för att de lägger så stort fokus vid utmaningen hos kvinnor att få bolag att växa. Det finns många duktiga entreprenörer i Sveriges kvinnliga befolkning och ändå så är vi alldeles för få kvinnor som fått våra bolag att växa. Vi måste skapa ett Sverige där det inte bara är lätt att starta företag utan även förutsättningarna för att kunna skala upp. Som kvinna blir du ofta bedömd på helt andra parametrar än manliga företagare och inte minst ifrågasatt. Något vi måste jobba emot, inte minst för att Sverige ska nå den fulla potentialen i den svenska företagsmarknaden, säger Pernilla Ramslöv.