Hållbarhet intar scenen på Nordic Organic Food Fair 2017

Hela seminarieprogrammet på Organic Theatre är nu klart

Ledande organisationer som exempelvis Organic Sweden, KRAV, Paradiset, Skåne Food Innovation Network, Menigo, Södertälje, Organic Denmark, Ekoweb, Global Organics, Marije Vogelzang, och EkoMatCentrum har meddelat att de kommer att medverka på Nordic Organic Food Fairs Organic Theatre, den 15-16 november, på MalmöMässan.

Nordic Organic Food Fair – den största nordiska branschmässan för certifierad ekologisk mat och dryck – ger besökande inköpare och återförsäljare ett unikt tillfälle för att få värdefulla insikter, råd och tips från opinionsbildare och upptäcka möjligheter till framtida tillväxt under ett fullspäckat tvådagars seminarieprogram. Bland diskussionsämnena märks global utveckling av miljömässig hållbarhet, socialt ansvar, nyskapande ekologiskt arbete, djurskydd, odling och behandling av mat, hur man kan bryta oligopolet på grönsaksmarknaden, och grönt jordbruk.

Enligt Euromonitor International får de växande hoten mot en hållbar miljö både regeringar och företag att börja undersöka delar av den gröna ekonomin.[1]. Denna drivkraft, som förstärks av en växande miljömedvetenhet hos konsumenterna, har skapat en spännande dialog omkring hållbarhetsarbete och hur det är kopplat till den ekologiska världen – speciellt till konsumtion och produktion av mat.

Paul Holmbeck, chef för Organic Denmark, har arbetat med politik, marknadsutveckling och kommunikation i över 30 år. All sin expertis tar han med till Organic Theatre och en diskussion om nyskapande ekologisk politik, med utgångspunkt i hur den danska modellen har gjort landet världsledande på området, genom både effektivt lobbyarbete och politik.

“De ekologiska bönderna, livsmedelsföretagen, konsumenterna och andra utvecklar nya lösningar för miljö, djurskydd, klimat och biologisk mångfald varje dag, och skapar samtidigt en ny grön ekonomisk sektor, som kan skapa jobb, mervärde och nya möjligheter för bönder och samhällen på landsbygden. De ekologiska idéerna och värdena skapar innovation, eftersom vi alltid försöker nå våra hållbarhetsmål,” säger Holmbeck.

Detta är ett centralt tema i seminarieprogrammet, och speglar många av talarnas engagemang när det gäller att skapa en bättre framtid. Christoffer Carlsmose, CS-ansvarig på Menigo Group Sweden, och Sara Jervfors, kostchef på Södertälje kommun, kommer att samtala kring “Livsmedelsindustrins roll i hållbarhetsutvecklingen” och presentera framtida planer för global hållbarhetsutveckling, exempelvis initiativ som Agenda 2030 och Diet for a Green Planet.

“Det är bråttom och vi måste se över hur vi kan bidra till att nå de 17 globala målen med sina 169 milstolpar. Alla vi som arbetar inom livsmedelsindustrin har ansvar för att dessa mål uppnås,” säger Carlsmose.

“Mänskligheten lånar just nu bokstavligen framtiden av sina barn för att upprätthålla dagens livsstil,” tillägger Lotta Törner, expert på social innovation och VD för Skåne Food Innovation Network. Lotta Törner har ägnat en stor del av sin karriär åt att arbeta för livsmedelsinnovationer och kommer att prata om vilka förändringar som måste ske för att förvandla en fragmenterad global industri till ett smart, hållbart och integrerat system.

En som visat att integrerade, hållbara system kan fungera är Dave Alexander, VD för Global Organics, som kommer att tala om The Native Green Cane Project i Brasilien – ett av världens största program för hållbarhet, biologisk mångfald och certifierad ekologisk produktion. Alexanders arbete har hyllats på många sätt, exempelvis blev han utsedd till en av 16 Sustainability Champions i världen av World Economic Forum. Han kommer att berätta om projektet och de miljövinster som det ger, den 15 november kl. 16.00-16.45.

Charlotte Bladh André (Organic Sweden), Johannes Cullberg (Paradiset), Nina Nilsson (KRAV), Per Ågren (Pear & Carrot) Cecilia Ryegård (Ekoweb), matdesignern Marije Vogelzang, Anita Falkenek (KRAV), Mimi Dekker, och Eva Fröman (Lilla Ekomatsligan) kommer också att leda livfulla diskussioner i Organic Theatre under mässans två dagar.

Hela seminarieprogrammet med tider finns på www.nordicorganicexpo.com/education/organic-theatre.

Gratis anmälan för besökare

Nordic Organic Food Fair, som samarrangeras med Natural Products Scandinavia, återvänder till Malmö den 15-16 november. Mässan har snabbt blivit ett måste för att upptäcka nya idéer och koncept och tusentals inköpare, återförsäljare och andra verksamma inom livsmedelssektorn kommer att vara bland de första som upptäcker nästa storsäljare och unika lanseringar från mer än 400 ledande utställare.

Mer information och anmälan för fribiljett hittar du på www.nordicorganicexpo.com, uppge kampanjkod NPUK322

(direct link: https://registration.n200.com/survey/0r4ptka5aril2?actioncode=NPUK322).

Sharna Waid, PR Executive
Website:www.divcom.co.uk
Twitter:www.twitter.com/DiversifiedUK

Emma-Louise Jones, Head of PR
e: ejones@divcom.co.uk

Fiona Allen, Event Director
Website:www.naturalproductsscandinavia.com
Twitter:www.twitter.com/NPScandinavia
Facebook:www.facebook.com/NaturalProductsScandinavia
LinkedIn:www.linkedin.com/groups/4499812

Scandinavia office:

Här finns högupplösta bilder för nedladdning:

NPS logo: http://www.naturalproductsscandinavia.com/wp-content/uploads/NPS_17.jpg
NOFF logo: http://www.naturalproductsscandinavia.com/wp-content/uploads/NOFF17.jpg

Organic Theatre: http://www.nordicorganicexpo.com/wp-content/uploads/NPS_SCANDI-019-1.jpg
Organic Theatre 2: http://www.nordicorganicexpo.com/wp-content/uploads/NPS2016_TALKS-011.jpg
NOFF show floor: http://www.nordicorganicexpo.com/wp-content/uploads/NPS2016.jpg
NOFF show floor: http://www.nordicorganicexpo.com/wp-content/uploads/NPS2016_STANDISLES-026.jpg

Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair nominerades 2017 till Best Overseas Tradeshow Exhibition på över 2 000 kvadratmeter, på UK’s Association of Event Organisers’ årliga Excellence Awards. Mässorna blev även finalister i kategorin Best International Launch på UK’s Exhibition News Awards 2014.

Diversified Communications UK (Diversified UK) är en snabbt växande arrangör av branschvenemang, tillika förlag, med sin bas i Brighton, Peterborough och Nailsworth. I Diversified UK’s portfolio ingår bl.a. Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair (Malmö, Sverige), Natural & Organic Products Europe (UK), Natural & Organic Awards, Natural Products Global, Natural Products News och Natural Beauty News. Mer information finns på: www.divcom.co.uk.

Diversified UK är en del av Diversified Communications, ett ledande internationellt medieföretag som ger tillgång till marknader, utbildning och information genom globala, nationella och regionala mötesevenemang, digitala och tryckta publikationer och tv-stationer. Diversified arbetar med flera olika branscher som: skaldjur, matservice, naturligt och ekologiskt, hälsovård, kommersiell sjöfart, och företagsledning. Med huvudkontor i Portland, Maine, USA, har Diversified 850 anställda, fördelade på åtta kontor i sju länder. Mer information finns på: www.divcom.com.

[1]Källa: www.blog.euromonitor.com/2017/02/the-three-key-factors-driving-the-green-economy.html