Ledande namn presenterar de senaste ekologiska trenderna på Nordic Organic Food Fair 2018

Deltagare från ledande organisationer och företag inom den ekologiska sektorn – bland annat Organic Sweden, Eosta BV, Business Sweden, Coop, Grönsakshallen Sorunda, Moreganic Sourcing AB, Organic Farmers & Growers UK, Natural Products Global, Ekoweb, Euromonitor International och EkoMatCentrum – kommer att framträda på Nordic Organic Food Fairs Organic Theatre på MalmöMässan den 14-15 november.

Effekterna av Brexit, växtbaserat protein, svensk export, marknadstrender i de baltiska länderna, nordisk hälsomat, den ekologiska marknaden i Sverige, och globala ekologiska trender är bara några av alla som diskuteras under seminarieprogrammets två fullmatade dagar. Seminarierna är öppna för alla besökare – inköpare, återförsäljare och ansvariga för hälsobutiker, apotekskedjor, grossister, distributörer och storkök – och erbjuder experternas råd och insikter om en marknad i ständig förändring.

“Jag älskar Nordic Organic Food Fair. Där finns en härlig känsla av en engagerad och välinformerad bransch. Skandinavien har ett stort utbud inom den ekologiska sektorn och det känns fint att träffa människorna bakom produkterna och varumärkena,” säger Natural Products Globals redaktör Jim Manson, som kommer att presentera lanseringen av en rapport om marknaden i de baltiska länderna kl. 12.15 på mässans första dag. Han kommer också att dela med sig av globala ekologiska nyckeltrender på Organic Theatre kl. 12.00 den 15 november.

Globala ekologiska insikter

“På Natural Products Global skannar vi hela tiden hundratals källor för att följa den senaste utvecklingen på de ekologiska marknaderna världen runt. Jag vill komprimera de senaste månadernas milstolpar till en snabbgenomgång av globala ekologiska trender,” säger Manson.

“Samtidigt kommer att jag kommentera de senaste marknadssiffrorna, årets största affärshändelser, nyckelprodukter och konsumtionstrender och förändringar i omgivande regelverk. Jag kommer också att ta en titt på branschens ‘new disruptors’, som vill skapa sin egen ekologiska vision – och visa hur de redan påverkar diskussionen,” säger han.

Fler viktiga insikter om de nordiska länderna kommer David Hedin, senior analytiker på Euromonitor International, att ge i sitt föredrag om utvecklingen av hälsa och välbefinnande (inom livsmedel) i Danmark, Finland, Norge och Sverige, och dela med sig av sin analys av hur regionens marknader interagerar.

“Det fina med att tala på mässan är den stora förståelsen för hälsa i ett bredare perspektiv, snarare än ett på förhand bestämt fokus på en enstaka trend. Att man samtidigt kan fokusera på välbefinnande, naturligt ursprung, ekologiskt, högprotein eller minskad köttkonsumtion delar upp vårt innehåll på bästa sätt och ger oss möjligheten att varje år verkligen nå kärnan i vilka mattrender som är mest synliga i Norden,” säger David Hedin. Hans föredrag kommer att äga rum kl. 13.30 den 14 november.

Vid sidan av detta kommer Charlotte Bladh André från Organic Sweden och Maria Varnauskas från Business Sweden presentera statistik om svensk export ur ett internationellt perspektiv mot slutet av mässans första dag (14 november). Och Cecilia Ryegård, redaktör och grundare av Ekoweb, kommer återigen att förse företag och organisationer med sina senaste siffror och trender på den svenska ekologiska marknaden i det första föredraget på mässans andra dag (15 november).

Från Brexit till växtbaserat protein

Med en möjlig Brexit-överenskommelse på väg kan nya villkor för export av allt ekologisk till och från Storbritannien ha presenterats vid tidpunkten för mässans öppning. Branschexperter som Roger Kerr, vd för Organic Farmers and Growers UK, Jonas Englund, ansvarig för global affärsutveckling (Västra Götaland) på Business Sweden, och Emma Yeats, operations manager på Soil Association, kommer att erbjuda sina kunskaper om Brexit på både reglerande och affärsmässig nivå – vilket ger besökarna viktig klarhet i detta turbulenta ämne.

Växtbaserade dieter blir allt mer populära, och Louise König (sustaiinabilty director); Michaël Wilde (hållbarhets- och kommunikationsansvariga på Eosta BV), Fredrik Törn, head of customer insight and customer analysis at Coop, and Mattias Dernelid (Sorundahallarna & Exceptionell råvara) kommer att ge en överblick av aktuella trender avseende ekologisk färsk frukt och grönsaker som proteinkällor och vart den växtbaserade sektorn är på väg.

Hela seminarieprogrammet med tider hittar du på www.nordicorganicexpo.com/education/organic-theatre.

Gratis anmälan

Nordic Organic Food Fair, som samarrangeras med Natural Products Scandinavia, återvänder till Malmö den 14-15 november. Mässan har etablerat sig som ett viktigt tillfälle för att upptäcka nya idéer och koncept i regionen, och tusentals inköpare, återförsäljare och verksamma inom matsektorn kommer att vara bland dem som först hittar nästa storsäljare och spännande lanseringar från mer än 500 ledande utställare.

Du hittar mer information och anmäler dig för fri entré på www.naturalproductsscandinavia.comellerwww.nordicorganicfoodfair.com, uppge kampanjkod NPUK429 (direct link: www.eventdata.co.uk/Forms/Default.aspx?FormRef=NPSB8Visitor&TrackingCode=NPUK429).

Ansök om pressackreditering via denna länk:www.eventdata.co.uk/Forms/Default.aspx?FormRef=NPSB8Press

Scandinavia office:

Nordenskiöldsgatan 13, S - 211 19 Malmö

• Jordbruk, lantbruk, fiske

• mässa
  • ekologiska produkter
  • malmö
  • ekologi
  • nordic organic food fair

Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair nominerades 2017 till Best Overseas Tradeshow Exhibition på över 2 000 kvadratmeter, på UK’s Association of Event Organisers’ årliga Excellence Awards. Mässorna blev även finalister i kategorin Best International Launch på UK’s Exhibition News Awards 2014.

Diversified Communications UK (Diversified UK) är en snabbt växande arrangör av branschvenemang, tillika förlag, med sin bas i Brighton, Peterborough, Nailsworth och London. I Diversified UK’s portfolio ingår bl.a. Natural & Organic Products Europe (UK), GO! Organic Festival (ny för 2018); Natural Products Scandinavia & Nordic Organic Food Fair i Malmö, Natural Products News, Natural Products Global, Natural & Organic Awards, Casual Dining, Casual Dining Restaurant & Pub Awards, lunch!, Commercial Kitchen, British Tourism & Travel Show, SITS – The Service Desk & IT Support Show, Accountex, Accountex Summit North, GEO Business, Ocean Business, MARELEC Marine Electromagnetics conference, Euro Bus Expo, Coach & Bus UK, och London Design Fair. Mer information finns på:www.divcom.co.uk.

Diversified UK är en del av Diversified Communications, ett ledande internationellt medieföretag vars portfolio innehåller mässor och konferenser, mötesplatser online och både digitala och tryckta publikationer. Som producenter av dessa marknadsledande produkter, sammanför, utbildar och stärker Diversified Communications branschfolk i över 14 näringsgrenar som exempelvis: livsmedel, hälsovård, naturligt och ekologiskt, företagsledning och teknologi. Diversified Communications grundades 1949 och har sitt högkvarter i Portland, Maine, USA med verksamhet och kontor över hela världen. Diversified Communications är ett privatägt, tredje generationens familjeföretag. Mer information finns på: www.divcom.com.