Natural Products Scandinavia & Nordic Organic Food Fair återvänder till MalmöMässan

Ledande nordiska fackmässor öppnar sin anmälan för besökare 2018

Förberedelserna för Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair 2018 är redan i full gång, och Nordens största fackmässor inom sektorn för naturligt och ekologiskt öppnar sin anmälan för besökare 2018.

Dessa välrenommerade, samarrangerade mässor, som presenterar det bästa naturliga och ekologiska produkterna från hela världen - inom bland annat kosttillskott, supermat, egenvård, skönhet, naturlig livsstil, och certifierad ekologisk mat och dryck – för mer än 5000 inköpare och verksamma inom branschen, återvänder till MalmöMässan, den 14-15 november.

När det handlar om att köpa ekologiskt och förstå vikten av en naturlig, hållbar livsstil, så utmärker sig de nordiska konsumenterna.

• Enligt färska siffror från Ekoweb växte marknaden för ekologiska livsmedel i Sverige med 9,3% 2017, och försäljningsvärdet nådde 28 miljarder kr[1].
  • Segmentet för naturlig och ekologisk kosmetika i Sverige växte med 22,2 % 2017[2], enligt NOC Sweden och exportgruppen Business Sweden.
  • Under de närmaste fem åren drivs tillväxten på av ekologiska produkter, då svenskar kommer att söka efter hälsosammare alternativ för att öka din levnadsstandard, enligt Euromonitor International.

Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair bidrar till denna starka utveckling genom att perfekt i tiden tillhandahålla en möjlighet för besökande inköpare, återförsäljare och leverantörer att hitta nästa generation koncept för hållbar livsstil, naturlig hälsa och ekologiska livsmedel till sina verksamheter.

“Vi är glada över att ännu en gång kunna hålla Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair på MalmöMässan i november, och då denna fantastiska bransch fortsätter att växa år efter år, kommer mässorna 2018 att bli både större och bättre än någonsin,” kommenterar portfolio director Fiona Allen.

“Vi har nya utställare, nya teman och spännande nya områden, med många av de mest innovativa företagen och producenterna som är verksamma på marknaden för naturligt och ekologiskt i dag. Många av dessa deltar inte på någon annan mässa i Sverige – så vi kan med säkerhet säga att att varje produktnyhet som våra besökare behöver känna till kommer att visas på mässorna!"

Vilka nyheter kommer 2018?

Tack vare en ökad kapacitet kommer de samarrangerade mässorna att presentera 100 fler utställare, (totalt 500), och två nya spännande temaområden – vilket gör evenemanget 2018 till det största och mest varierade hittills.

I vår nya Start-Up Zone hittar besökarna de senaste produkterna, (varav flera lanseras för första gången), från 15 av de mest spännande nya företagen – för att ligga i framkant med nyheter och trender.

När det handlar om färska produkter är Fresh Produce Market Place Area en nyhet 2018 – här presenteras ett spännande utbud ekologiska frukter och grönsaker av högsta kvalitet från hela världen.

Bland utställarna kommer pionjärer inom naturlig och ekologisk skönhet och hälsa, som Mooncup LTD, Boodywear, Pukka, New Nordic och Frenchtop Natural Care Products (Royal Green), att få sällskap av nytillskotten Aqua Oleum, Sheapower, ECO Tan, Shefaa, Wisdom Natural Brands, Fuengicon Oy (Donna Taponero), Puori Aps, True Gum och Soria Natural SA.

Berief Food GmbH, PEZ International GmbH, Råbar Made in STHLM, Swedish Temptations, Terra Creta, Chèvrardennes, Ec-Go AB, och Goodiogör sin debut på Nordic Organic Food Fair. De ansluter till återvändande stora namn som: Svenska Lantchips, Motion Nutrition, English Teashop, Clearspring och Asiros Nordic.

Ännu mer internationellt

De internationella paviljongerna lockar alltid många besökare. Förutom Grekland, Österrike, Italien och Estland som redan tidigare deltagit, kommer årets mässa att kunna visa upp ännu fler naturliga och ekologiska produkter från hela världen.

Organic Denmark och Biofood (Sverige) återvänder ännu en gång till mässan, med sina varierade utbud av ekologiska livsmedel från sina områden, medan paviljongerna ProChile, Sydkorea och Kina deltar för första gången. Dessutom kommer den nya paviljongen Business Sweden, (tidigare KRAV), att presentera det allra bästa av svensk ekologisk produktion, i samarbete med Organic Sweden.

Självklart är mässorna inte enbart inriktade på nya produkter. På tre scener, (Natural Theatre, Organic Theatre och Natural Beauty Theatre), presenteras en stor mängd inspirerande kunskap, fallstudier och diskussioner omkring relevanta ämnen och utmaningar för branschen idag, vid sidan av idéer och möjligheter inför framtiden. Tidigare viktiga ämnen har varit bland annat: hållbar utveckling, “fake-food”, ekoförpackningar, ekologisk policy, trender inom välbefinnande och egenvård, certifiering och märkning, allergi, holistisk hälsa och matsvinn.

Gratis anmälan är öppen

“Att besöka Nordic Organic Food Fair och Natural Products Scandinavia är mycket inspirerande. Jag visste redan tidigare att det finns en stor mängd ekologiska och certifierade produkter där ute, men efter mitt besök på mässorna känner jag starkt att det inte finns några gränser för vad som kan produceras. Det är fullt möjligt att bidra till en bättre planet och samtidigt göra riktigt bra affärer, vilket är bra för mänskligheten, djurlivet och miljön.” Cecilia Hornö Eriksen, Kvalitetsutvecklare Coop, Sverige.

Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair återvänder till Malmö onsdagen och torsdagen den 15-16 november. Du hittar mer information, och kan anmäla dig för att erhålla en fribiljett, på www.naturalproductsscandinavia.com eller www.nordicorganicfoodfair.com.

• Mat, dryck

• malmö
  • ekologiska produkter
  • nordic organic food fair
  • natural products scandinavia
  • matmässa
  • hälsomässa
  • hälsa

Frågor från medier och begäran om presspass ställs till:

Scandinavia office:

Nordenskiöldsgatan 13, S - 211 19 Malmö, Sweden
t: +46 702 661170
e: llarsson@divcom.co.uk

Högupplösta bilder finns att hämta här:

Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair nominerades 2017 till Bästa branschmässa på över 2 000 kvadratmeter, på UK’s Association of Event Organisers’ årliga Excellence Awards. Mässorna blev även finalister i kategorin Best International Launch på UK’s Exhibition News Awards 2014.

Diversified Communications UK (Diversified UK) är en snabbt växande arrangör av branschvenemang, tillika förlag, med sin bas i Brighton, Peterborough, Nailsworth and London. I Diversified UK’s portfolio ingår bl.a. Natural & Organic Products Europe; GO! Organic Festival (ny för 2018); Natural Products Scandinavia & Nordic Organic Food Fair i Malmö, Sweden; Natural Products News; Natural Products Global; Natural & Organic Awards; Casual Dining; Casual Dining Restaurant & Pub Awards; lunch!; Commercial Kitchen; British Tourism & Travel Show; SITS – The Service Desk & IT Support Show; Accountex; Accountex Summit North; GEO Business; Ocean Business; MARELEC Marine Electromagnetics conference; Euro Bus Expo; Coach & Bus UK; och London Design Fair.Mer information finns på: www.divcom.co.uk.

Diversified UK är en del av Diversified Communications, ett ledande internationellt medieföretag med en portfolio som innehåller utställningar och konferenser, mötesplatser online, samt digitala och tryckta publikationer. Som producent av dessa marknadsledande produkter sammanför, utbildar och stärker Diversified Communications affärsgrupper inom mer än 14 branscher, som livsmedel, hälsovård, naturligt och ekologiskt, företagsledning och teknologi. Företaget bildades 1949 och har sitt huvudkontor i Portland, Maine, USA med lokalavdelningar över hela världen, och förblir ett privatägt, tredje generationens familjeföretag. Mer information finns på: www.divcom.com.

[1] https://www.naturalproductsglobal.com/breaking-news/swedens-organic-market-grows-9-3-worth-e2-8bn/
[2] https://www.naturalproductsglobal.com/europe/swedens-natural-and-organic-cosmetics-market-grew-22-2-in-2017/