Skönhetsnyheter och marknadsinsikter presenteras på Natural Products Scandinavia 2018

Nu är hela seminarielistan klar och Natural Products Scandinavia kommer att leverera viktiga insikter från branschexperter, liksom de bästa nyheterna inom ekologiska skönhetsprodukter, när dörrarna slås upp på MalmöMässan den 14-15 november.

Mässan är känd för att locka representanter för ledande märken och pionjärer inom den nordiska skönhetssektorn, och stora namn som Natrue, AllergyCertified, Naturligt Snygg, Tree of Brands, Kosmetikk Magasinet och NOC Sweden står beredda att dela med sig av spännande nya konsumentundersökningar, trender, tips och inspiration inom en lång rad aktuella ämnen som påverkar branschen i dag.

Trendspaning

På Natural Beauty Theatre, (som i år är ännu större), kommer Henrik Olteng, grundare av NOC Sweden, att redogöra för utvecklingen på marknaden för naturlig och ekologisk kosmetika och vad som händer på den skandinaviska marknaden, (med tyngdpunkt på den svenska marknaden), utifrån en kvantitativ undersökning genomförd 2018. Dessutom kommer han att presentera NOC Sweden och Organic Beauty Awards och hur de kan bidra till marknadens tillväxt.

“Alla som intresserar sig för sektorn för naturlig ekologisk skönhet i Sverige och övriga Skandinavien kommer att få åtminstone några insikter i vad som händer på marknaden – i detaljhandeln, bland varumärkena och hur utvecklingen i stort ser ut”, säger Henrik Olteng.

Emma Bergqvist, grundare av Tree of Brands, kommer att tala om jämställdhet inom skönhetsindustrin från ett kvinnoperspektiv, genom att undersöka relationen mellan beslut som fattas av män och inköp som görs av kvinnor och hur detta påverkar produktion, utbud och efterfrågan.

Kristine Rødland, chefredaktör för Kosmetikk, Norges ledande tidskrift för skönhetsbranschen, återvänder igen med sina favoritprodukter från mässan och sina senaste rön angående skönhetstrender.

Plast & NaturligKosmetika

Plast i kosmetika börjar bli en allt mer brännande fråga. Dr. Hana Mušinović, ansvarig för regelverk och forskning på Natrue, kommer att ge en överblick av plastanvändningen i både kosmetika och förpackningar, med fokus på existerande globala regelverk och viktiga överväganden avseende säkerhet och miljömässig hållbarhet.

“Denna mässa är ett utmärkt tillfälle för att sammanföra olika producenter av naturliga produkter med både konsumenter och branschexperter som är djupt engagerade i att göra vårt samhälle mer hållbart”, säger Dr. Hana Mušinović.

“Plaster har revolutioneratvåra samhällen ända sen de kom ut på marknaden. Nu revolutionerar de dem igen, genom att både lagstiftarna och branschen söker efter mer hållbara alternativ.Vi ser framväxten av en medvetnare konsumtion, där konsumenterna kräver att få veta mer, inte bara om innehåll och verkan när det gäller de produkter som man använder, utan också mer om deras påverkan på miljön.I mitt anförande ska jag försöka ge svar på de stora frågor som varje medveten konsument funderar på, som plastanvändning och kontrollen av den både inuti och utanpå våra vardagsprodukter,” säger hon.

Råd och tips

Om man vill ha ovärderliga branschtips och råd så bör man komma och lyssna på Hannah Sjöström, grundare av onlinebutiken Naturligt Snygg. Hon ger tips på hur man utformar sin kommunikation för att verkligen märkas och få kunder att köpa naturliga skönhetsprodukter.

Vid sidan av detta kommer Ewa Daniél, toxikolog och medgrundare av AllergyCertified , att ge sina bästa tips på hur man undviker kontaktallergier. I ett annat föredrag kommer hon att redogöra för vad som är fakta och inte när det handlar om hälsopåståenden och liknande på förpackningar.

Hela listan med talare och tider hittar du påwww.naturalproductsscandinavia.com/education/natural-beauty-theatre.

Nästa generation skönhetsprodukter

Med mer än 60 märken i sektionen Natural Beauty – med allt från nytt innehåll till nyskapande produkter – finns mycket att upptäcka för återförsäljare som vill ha koll på trenderna på denna dynamiska marknad.

Hannah Sjöström säger: “Influenser från länder utanför Europa har dominerat ett tag, men nu har lokalt producerade och minimalistiska produkter som ger mycket litet koldioxidavtryck blivit högintressant för konsumenterna. På mässan kommer jag att leta efter effektiv ansiktsvård som erbjuder masker, dubbelverkande rengöringsprodukter och spray - trender från K-Beauty som fortfarande växer. Och självklart moderna essentiella oljor som inte andas new age.”

Tree of Brands (kosmetika), Uoga Uoga (mineralmakeup), Aqua Oleum (essentiella oljor, holistiskskönhet), Donna Taponero (naturliga krämer och oljor), Shefaa (tvål), Glacial Bay Organic Clay, Flax (oliv- & aloe-kosmetika), Laurus Nobilis Hellenic (tvål, salva, badsalt), Kytio Natural Habits (naturliga deodoranter och serum), Jalue Skincare, Chi Natural Life (oljor), OhMySkin (hudvård) Eco Tan and Flow Cosmetics (vegansk skönhet, schampotvålar) är bara några av de trendsättande märkena som deltar på mässan för första gången.

Och återvändande märken som Zoya Goes Pretty (balsam), Optiat (skrubb), Bruns Products (hårvård), Beauty Supply ApS (salongsprodukter), BIOK Laboratorija (ansikte, kropp, hårvård), och Loelle Organic Beauty (oljor för ansikte och kropp) presenterar ännu en gång sina innovativa produkter på mässan.

För att se den aktuella listan på utställare, gå in på: www.naturalproductsscandinavia.com/exhibitor-list.

Anmälan för fri entrébiljett

Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair återvänder till Malmö, onsdag och torsdag den 14-15 november. Mer information och anmälan för fri entrébiljett finns på www.naturalproductsscandinavia.com eller www.nordicorganicfoodfair.com (direct link: www.eventdata.co.uk/Forms/Default.aspx?FormRef=NPSB8Visitor&TrackingCode=NPUK429).

Frågor från medier och begäran om presspass ställs till:

Ansök om pressackreditering via denna länk:www.eventdata.co.uk/Forms/Default.aspx?FormRef=NPSB8Press

Scandinavia office:

Nordenskiöldsgatan 13, S - 211 19 Malmö
t: +46 702 661170
e: llarsson@divcom.co.uk

• Skönhet

• natural products scandinavia
  • ekologiska produkter
  • ekologi

Logo: www.naturalproductsscandinavia.com/wp-content/uploads/2018/08/whowho-green-1.jpg.

Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair nominerades 2017 till Best Overseas Tradeshow Exhibition på över 2 000 kvadratmeter, på UK’s Association of Event Organisers’ årliga Excellence Awards. Mässorna blev även finalister i kategorin Best International Launch på UK’s Exhibition News Awards 2014.

Diversified Communications UK (Diversified UK) är en snabbt växande arrangör av branschvenemang, tillika förlag, med sin bas i Brighton, Peterborough, Nailsworth och London. I Diversified UK’s portfolio ingår bl.a. Natural & Organic Products Europe (UK), GO! Organic Festival (ny för 2018); Natural Products Scandinavia & Nordic Organic Food Fair i Malmö, Natural Products News, Natural Products Global, Natural & Organic Awards, Casual Dining, Casual Dining Restaurant & Pub Awards, lunch!, Commercial Kitchen, British Tourism & Travel Show, SITS – The Service Desk & IT Support Show, Accountex, Accountex Summit North, GEO Business, Ocean Business, MARELEC Marine Electromagnetics conference, Euro Bus Expo, Coach & Bus UK, och London Design Fair. Mer information finns på:www.divcom.co.uk.

Diversified UK är en del av Diversified Communications, ett ledande internationellt medieföretag vars portfolio innehåller mässor och konferenser, mötesplatser online och både digitala och tryckta publikationer. Som producenter av dessa marknadsledande produkter, sammanför, utbildar och stärker Diversified Communications branschfolk i över 14 näringsgrenar som exempelvis: livsmedel, hälsovård, naturligt och ekologiskt, företagsledning och teknologi. Diversified Communications grundades 1949 och har sitt högkvarter i Portland, Maine, USA med verksamhet och kontor över hela världen. Diversified Communications är ett privatägt, tredje generationens familjeföretag. Mer information finns på: www.divcom.com.