Stora inköpare fyllde varje hörn av oerhört lyckade Natural Products Scandinavia & Nordic Organic Food Fair 2018

4 488 besökare från 66 länder – bland annatrepresentanter från Holland and Barrett, Life, Helsekost, Matas, Dansk Supermarket, IKEA, Arket (H&M), ICA, Axfood, Coop Trading, Netto, Lidl, Magasin du Nord, Orkla, Midsona och Total Produce – några av Skandinaviens största inköpare, återförsäljare och distributörer – trängdes i gångarna på Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair förra veckan.

Evenemanget som hölls på MalmöMässan den 14-15 november, samlade viktiga beslutsfattare från fler än

1 700företag, som ville hitta nya ekologiska produkter till sitt sortiment inom livsmedel och ekologisk livsstil bland mer än 500 utställare. Att notera är att nästan en tredjedel av besökarna uppgav företagsinköp på mer än 500 000 euro, och 9 % uppgav inköp på mer än 5 miljoner euro.

“Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair som har etablerat sig som den största nordiska fackmässan för naturligt och ekologiskt, var ett enormt viktigt evenemang för branschen. Många utställare har redan berättat om rekordstora order och kallar mässan en enorm framgång”, säger Fiona Allen, portfolio director för Natural Products Scandinavia & Nordic Organic Food Fair.

“Årets utbud gav våra besökare en oslagbar möjlighet att se de senaste nyheterna inom ekologisk livsstil och annat ekologiskt och få expertråd och insikter från ledande personer inom branschen. Från alla affärsavtal som ingicks i mässhallen, till den fullpackade livepitchen för Holland & Barrett, liksom alla montrar som såg så fantastiska ut – alla borde vara stolta över den kreativitet och det nyskapande som uppvisades här. Det är fantastiskt att få vara en del av denna bransch!”, säger hon.

Inköpare av “hög kaliber”och “imponerande”besökare

Att inköparna höll hög klass gick ingen förbi: många utställare har kallat mässan för “det perfekta tillfället” att knyta kontakter av “hög kaliber” och möjliga affärspartners som delar “samma övertygelser” och “uppskattar värdet” av ekologiska alternativ.

Anna Brightman, medgrundare av Upcircle (Optiat) beskrev sin upplevelse av att ställa ut på mässan så här: “Ännu ett fantastiskt år som utställare på Natural Products Scandinavia i Malmö. I år lanserade vi vår nya varumärkesprofil på mässan – ett fantastiskt tillfälle att visa vår nya serie för våra redan existerande partners likväl som massor av nya. En höjdpunkt var att få pitcha för Holland & Barrett Sweden – och lyckas. Vilket fantastiskt resultat och ett suveränt sätt att ge vår nya varumärkesprofil en flygande start!”

“Jag var imponerad av planeringen, kvaliteten på utställarna och alla stora namn bland besökarna på mässan. Programmet var fullbokat med en massa fängslande presentationer och seminarier.Jag måste säga att detta är rätta platsen om du vill verka inom den ekologiska affärssektorn,” säger Emma Bergqvist, grundare av Tree of Brands och ledare för NOC Sweden.

“Natural Products Scandinavia är en underbart rolig mässa, där besökarnas aktiva medverkan, (exempelvis i Holland & Barrett-pitchen), tillför något extra till den här typen av evenemang.Även B2B matchmaking med Enterprise European Network bör uppmärksammas av företag som funderar på att delta. Efter mässan har jag bombarderats av förfrågningar från företag världen över som vill göra affärer med oss, vilket är ett helt otroligt resultat”, säger Martin Chab, grundare av Ginger Diamonds Sweden AB.

“Vi tyckte att mässan hade besökare av hög kaliber och att den var mycket välorganiserad. Vi träffade entusiastiska återförsäljare och inköpare, som var perfekta för vårt varumärke inom certifierad naturlig hudvård. Vi delar samma värdegrund och synen på att naturlig hudvård är vägen framåt, speciellt för gravida, spädbarn och alla mödrar.,” säger Jan Bastard, företagsledare på Motherly Love.

“Vårt mål på årets mässa var att leta efter potentiella distributörer i Sverige och Norge eftersom vi redan exporterar till Finland och Danmark. Vi har nu lyxen att kunna välja mellan flera distributörer i Sverige och Norge, så vi är mycket nöjda med resultatet”, säger Jacob Thundil, chef för CocoFina.

“Natural Products Scandinavia var en bra möjlighet att träffa andra varumärken, återförsäljare och distributörer som uppskattar värdet av ekoprodukter. Vi har inte bara knutit nya affärskontakter, utan även fått ovärderliga kunskaper och insikter om trender i branschen”, säger Sara Moradi, grundare av Ivyverdure.

Insikter, rapporter och framtida trender

Vid sidan av mässans alla utställare ägde massor av aktiviteter rum på de tre seminariescenerna, (Natural Theatre, Organic Theatre & Natural Beauty Theatre). Bland höjdpunkterna märktes en forskningsrapport om de baltiska länderna från Natural Products Global and Moreganic Sourcing, Ekowebs årliga marknadsrapport, Euromonitor Internationals trender inom hälsa och välbefinnande och Kosmetikks redaktör Kristine Rødlands utvalda topp-produkter från mässan. Packbridge höll två seminarier om miljömässigt hållbara förpackningar och mässans första livepitch för Holland & Barrett lockade stor publik.

Eco-Life Scandinavia launched

Organisatören bakom mässan, Diversified Communications UK, presenterade ett nytt namn och en ny grafisk profil för Natural Products Scandinavia, som från och med nu blir Eco Life Scandinavia. Denna subtila, men viktiga, förändring återspeglar den dynamiska kraften i den heta sektor som mässan tillhör, och harmonierar med Diversifieds övriga portfolio av naturligt och ekologiskt. Mässan som fortsätter att arrangeras tillsammans med Nordic Organic Food Fair, och ska visa upp de allra senaste miljömässigt hållbara, veganska, eko- och fria från-produkterna inom livsmedel, hälsa och ekologisk livsstil.

“Det nya varumärket 2019 går mer i linje med den skandinaviska marknaden. Eftersom vår ambition är att mässan ska växa, kände vi att det nya namnet Eco Life Scandinavia bättre återspeglar den ständigt växlande och levande marknaden för ekologiskt och miljömässigt hållbart och tydligt sammanfattar vad mässan handlar om”, säger portfolio director Fiona Allen.

“Detta är mer än bara ännu en i raden av branschmässor, det är ett ambitiöst och kraftfullt evenemang som verkar för en hållbar framtid – och den årliga händelse där branschen träffas och gör affärer”, tillägger hon.

Datum att notera 2019

Eco Life Scandinavia och Nordic Organic Food Fair återvänder till MalmöMässan den 13-14 november 2019. Mer information finns på www.naturalproductsscandinavia.comochwww.nordicorganicexpo.com.

Frågor från medier och begäran om presspass ställs till:Sharna Waid, PR Manager

• Mat, dryck

Högupplösta bilder kan laddas ner här:

www.naturalproductsscandinavia.com/wp-content/uploads/2018/11/NPS18_Highlights-010.jpg
www.naturalproductsscandinavia.com/wp-content/uploads/2018/11/NPS18_Highlights-001-1.jpg
www.naturalproductsscandinavia.com/wp-content/uploads/2018/11/NPS18_Highlights-011.jpg
www.naturalproductsscandinavia.com/wp-content/uploads/2018/11/NPS18_Highlights-017.jpg
www.naturalproductsscandinavia.com/wp-content/uploads/2018/11/NPS18_Highlights-020.jpg
www.naturalproductsscandinavia.com/wp-content/uploads/2018/11/NPS18_Highlights-027.jpg
www.naturalproductsscandinavia.com/wp-admin/post.php?post=15850&action=edit
www.naturalproductsscandinavia.com/wp-admin/post.php?post=15851&action=edit
www.naturalproductsscandinavia.com/wp-admin/post.php?post=15852&action=edit
www.naturalproductsscandinavia.com/wp-admin/post.php?post=15853&action=edit

Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair nominerades 2017 till Best Overseas Tradeshow Exhibition på över 2 000 kvadratmeter, på UK’s Association of Event Organisers’ årliga Excellence Awards. Mässorna blev även finalister i kategorin Best International Launch på UK’s Exhibition News Awards 2014.

Diversified Communications UK (Diversified UK) är en snabbt växande arrangör av branschvenemang, tillika förlag, med sin bas i Brighton, Peterborough, Nailsworth och London. I Diversified UK’s portfolio ingår bl.a. Natural & Organic Products Europe (UK), GO! Organic Festival (ny för 2018); Natural Products Scandinavia & Nordic Organic Food Fair i Malmö, Natural Products News, Natural Products Global, Natural & Organic Awards, Casual Dining, Casual Dining Restaurant & Pub Awards, lunch!, Commercial Kitchen, British Tourism & Travel Show, SITS – The Service Desk & IT Support Show, Accountex, Accountex Summit North, GEO Business, Ocean Business, MARELEC Marine Electromagnetics conference, Euro Bus Expo, Coach & Bus UK, och London Design Fair. Mer information finns på:www.divcom.co.uk.

Diversified UK är en del av Diversified Communications, ett ledande internationellt medieföretag vars portfolio innehåller mässor och konferenser, mötesplatser online och både digitala och tryckta publikationer. Som producenter av dessa marknadsledande produkter, sammanför, utbildar och stärker Diversified Communications branschfolk i över 14 näringsgrenar som exempelvis: livsmedel, hälsovård, naturligt och ekologiskt, företagsledning och teknologi. Diversified Communications grundades 1949 och har sitt högkvarter i Portland, Maine, USA med verksamhet och kontor över hela världen. Diversified Communications är ett privatägt, tredje generationens familjeföretag. Mer information finns på: www.divcom.com.