Blackwater & Foodwaste Challenge - innovationstävling för nya hållbara lösningar

Helsingborgs stad inbjuder tillsammans med bland andra NSVA och NSR till en innovationstävling, som VINNOVA bidrar med 500 000 kronor till. Tävlingen ska leda till nya lösningar för effektivare insamling och återvinning av toalett- och matavfall. Systemet ska införas i den nya stadsdelen Oceanhamnen.

Varje dag uppstår stora mängder toalett- och matavfall i våra bostäder. Hantering och transport av avfallet leder till stora kostnader för samhället. Innovationstävlingen ”Blackwater & Foodwaste Challenge” ska leda till nya lösningar för att återvinna avfallet och omvandla kostnaden till en resurs i arbetet att skapa en hållbar stadsutveckling.

- Genom att bjuda in till den här typen av innovationstävlingar, för att lösa konkreta utmaningar, kan vi samtidigt hjälpa tävlingsdeltagare att utveckla affärer av sina idéer. Detta är också ett sätt att locka fler kreativa människor till Helsingborg och därmed skapa tillväxt, vilket ligger helt i linje med vår vision Helsingborg 2035, säger Michael Fransson, näringslivsdirektör i Helsingborgs stad.

I somras gav Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet, ekonomiskt stöd på 500 000 kronor till innovationstävlingen ”Blackwater & Foodwaste Challenge” i Helsingborg. Den genomförs av Helsingborgs stad tillsammans med VINNOVA, VA-bolaget NSVA, avfallsbolaget NSR samt innovationsnätverket WIN och Sustainable Business Hub. Tävlingen ska leda till nya tekniska och användarvänliga lösningar för ett innovativt avlopps- och avfallssystem.

- Målet är att använda den här tävlingsformen för att uppmuntra kreativiteten inom flera olika yrkesområden och som kan leda till annorlunda lösningar för framtidens hållbara miljösystem. Det här är den första innovationstävlingen och arbetet ska bidra till ett system som i första hand ska införas i den nya stadsdelen Oceanhamnen, säger Marinette Hagman, forsknings- och utvecklingsansvarig på NSVA.

Ambitionen är också att det nya systemet ska utveckla Helsingborg samt även gå på export till andra städer och länder.

Tävlingen startar den 20 oktober och vinnarna presenteras i april 2015.

För mer information kontakta:
Michael Fransson, näringslivsdirektör, Helsingborgs stad, telefon 073-231 53 00
Marinette Hagman, forsknings- och utvecklingsansvarig, NSVA, telefon 010-490 98 17