Är du säker på att det var en elcykel du köpte?

Antalet eldrivna motorfordon på marknaden blir fler och fler. Ibland kan det vara svårt att veta vad det egentligen är för ett fordon. Olika lagkrav gäller beroende på hur stark motorn är och vissa kräver även körkort för att få framföras lagligt. Det är viktigt att välja rätt fordon utifrån sina förutsättningar. Elcykeln erbjuder grupper som annars inte skulle cyklat ett attraktivt alternativ men det medför risker.

En elcykel är en cykel som utrustats med en assisterande elmotor som vanligtvis aktiveras när man börjar trampa. Motorn är alltså en hjälpmotor som aktiveras av tryck mot pedalerna, men bara upp till max 25 km/tim. Därefter stängs motorn av automatiskt. Med regeringens elcykelpremie får du tillbaka 25 procent av kostnaden upp till 10 000 kr. Premien gäller enbart cyklar som är CE-märkta eller överensstämmer med standarden EN 15194.

- Det är inte förvånande att antalet dödade och allvarligt skadade på elcykel har fördubblats det senaste året eftersom försäljningen ökat så kraftigt. Det är i första hand ovana cyklister eller cyklister som annars inte skulle valt att cykla på grund av fysiska hinder som utgör den största riskgruppen. I Sverige ser vi att andelen kvinnor som dödas eller skadas svårt är så hög som 60 %. Bland alla cyklister är den gruppen endast 30 %, säger Marie Nordén, generalsekreterare på NTF.

Elcyklar finns i nästan lika många former som cyklar utan motorassistans: trehjuliga, hopfällbara, touringcyklar, citycyklar, låd- och lastcyklar m.m. Det finns också modeller som ser ut som elcyklar, men som har starkare motoreffekt och därför klassas som mopeder. För dem gäller andra regler. Som konsument behöver du vara uppmärksam, så att du verkligen köper en elcykel och inte en moped. Det gäller i synnerhet om du importerar, bygger egen, eller köper en begagnad elcykel. Du som vill köpa en motoriserad cykel, eller snabb-elcykel behöver försäkra dig om att den är typgodkänd.

Besök gärna ntf.se/konsumentupplysning/elcyklar för mer information.

Det finns ett fåtal modeller på den svenska marknaden som vänder sig till barn och unga. På internet säljs barnmodeller från utlandet som kan gå i högre hastigheter än 25 km/tim och som har en motoreffekt över 250 W. De modellerna är troligtvis inte typgodkända i Sverige. Om de skulle klassas skulle de bli en moped av typen klass I eller II, alltså olagliga att användas av barn under 15 år.

- En elcykel är tyngre och svårare för ett barn att manövrera. Det går även att ifrågasätta om det är ett lämpligt fordon då det kan vara svårt för ett barn att hantera de höga hastigheterna i kombination med den kraftigare accelerationen. Eldrivna lådcyklar blir allt populärare och det kan vara ett trevligt sätt att skjutsa sina barn. Barnen sitter nära och det går att prata med varandra och med babyskydd kan det gå att åka bakåtvänt precis som i bil. Dock bör man oavsett om man väljer en två- eller trehjulig lådcykel alltid använda cykelhjälm. Som det är nu täcker inte cykelhjälmslagen trehjuliga lådcyklar men det är något vi skulle vilja se, säger Marie Nordén, generalsekreterare på NTF.

För vidare information, vänligen kontakta:
Marie Nordén, generalsekreterare NTF: 070 – 221 59 65