Projektera flöden och rör behöver inte vara rörigt!

Allt fler som är verksamma inom processindustrin upptäcker att vi på NTI har mycket att bidra med, något som vi självklart är glada över! Vi har ett flertal kunder som utvecklar sina verksamheter och som vi kontinuerligt stöttar genom olika faser av utvecklingsarbetet. Den stora efterfrågan gör att vi själva nyligen haft glädjen att rekrytera och bli fler som har den här inriktningen.

Processindustrin är spretig och kan innefatta många olika slags verksamheter, som till exempel bolag inom olja och gas, livsmedel, läkemedel, pappersindustri och gruvindustrin. Den gemensamma nämnaren är att de arbetar med någon form av förädling där råvaror bearbetas genom ett flöde och därigenom genomgår en omvandling. För att få överblick över hur processen ska se ut ritar man upp flödesscheman (P&ID) i datorn, och till det använder man idag kraftfulla programvaror med fokus på flödesscheman och 3D-konstruktion.

Håll ordning i projektet från uppstart till leverans

Beroende på vilken verksamhet man bedriver ser förutsättningarna olika ut; alltifrån vilken media man arbetar med till hur stort fokus som läggs på flödesschema, layout och isometri. Men oavsett bransch och inriktning finns det ramverk för hur projekt sätts upp som gör att arbetet kan genomföras effektivt och för att leveransen ska bli bästa möjliga. Vårt utvecklade koncept för att skapa mallprojekt vid projektstarter är väl beprövat och innebär att vi startar upp det nya projektet genom att bland annat ta fram ritningsramar, ritblanketter och se till att information hamnar på rätt ställe. Utifrån detta skapas också en användarmanual som underlättar det fortsatta arbetet. Har man startat sitt projekt utifrån ett mallprojekt med kompatibla specar kommer data hanteras på ett optimalt sätt och man undviker att fylla i samma information på flera ställen. När projektet i slutänden ska levereras kan man enkelt ta fram såväl isometri- och layoutritningar som rapporter och listor för olika syften och mottagare.

Med moderna programvaror finns alla möjligheter att jobba effektivt i såväl stora som små projekt. Vi på NTI arbetar främst med AutoCAD Plant 3D, AutoCAD P&ID och Inventor Tube and Pipe, vilka alla ger bra stöd för verksamheter inom processindustrin. De handgjorda ritningar och scheman man länge hanterat och som sattes i pärmar för att sedan fylla arkivskåpen behövde kompletteras av manuella materiallistor där varje ändring behövde göras på flera olika ställen. Risken för misstag var stor och det blev lätt rörigt att hålla ordning på alla olika delar. Idag kan samma arbete skötas digitalt och organiserat med en helt annan form av översikt. Flödesscheman håller ihop även om de ligger på separata sidor, symboler kan återanvändas, symbolbibliotek ger effektivare kontroll, felsökning kan göras med enkla knapptryck och materiallistor är alltid uppdaterade och kompletta.

Unika lösningar för varje verksamhet

För oss på NTI är det viktigt att kunden själv har rätt kunskaper för att självständigt kunna hantera och arbeta i sitt projekt. Vi tror inte på att erbjuda ett kit enligt devisen ”one size fits all”, utan menar att det är viktigt att uppsättningen inför projektet innehåller rätt delar, inte störs av en mängd komponenter som aldrig kommer behövas och att det inte saknas nödvändiga delar. Vi har stor vana av att ta fram lösningar och utbildningar för att den som ritar ska kunna jobba effektivt med minsta möjliga felmarginal och stöttar både beställare och konsulter i att sätta upp och planera projekt.

Vi tror på att erbjuda unika lösningar för varje enskild verksamhet och därigenom visa hur den kan ta kontroll över sina projekt. Med en välplanerad projektuppstart och rätt kompetens kommer man långt och kan leverera rätt underlag från början. Bara för att man håller på med rör och flöden behöver projekteringen inte vara rörig!