Pressmeddelande -

NTT slår ihop ledande expertföretag och lanserar ny global tjänsteleverantör inom teknologi

Stockholm/ London – 1 juli 2019 – I dag lanserade Nippon Telegraph och Telephone Corporation en ny världsledande global tjänsteleverantör inom teknologi; NTT Ltd. Det nya företaget för samman 28 företag, inklusive NTT Security, NTT Communications och Dimension Data till en enda stor teknologijätte på 11 miljarder dollar.

Med huvudkontor i London och med omkring 40 000 anställda i över 70 länder och regioner levererar det nya NTT företaget stora möjligheter på global nivå med fokus på att åstadkomma och göra bra saker för människor, företag och samhälle.

President och CEO för NTT Corporation, Jun Sawada säger, ”Jag är glad att kunna meddela att vi lanserade NTT Ltd. i dag. När vi kombinerar NTT Ltd: s nya möjligheter tillsammans med NTT DATA, skapar vi en av de topp fem världsledande leverantörerna inom globala teknologier och affärslösningar utanför Japan, med intäkter på 20 miljarder dollar. Fortsatt kommer vi att påskynda genomförandet av ett NTT, för att bidra till en smartare och bättre värld genom digital transformation.

Vi är även glada att bekräfta att vårt globala huvudkontor för NTT Ltd. kommer att finnas i London och att vårt förtroende för Storbritannien fortfarande är extremt starkt. Vi valde mellan flera alternativ för huvudkontoret och gjorde ett välgrundat beslut att välja London. Det har många fördelar, bland annat en stabil ekonomi, den stora tillgången på kompetens, en mångfald i befolkning och tänkande, stark infrastruktur, skolor och bostäder till globala talanger som flyttar till staden. Kort sagt, det är en fantastisk stad att leva och arbeta i, och vi är glada att vi gör det till vårt hem för vår nya verksamhet”.

Storbritanniens premiärminister, Theresa May säger, ”Storbritannien har ett långvarigt och stolt rykte som global teknisk ledare och det är fantastiskt att NTT Ltd. har valt London som hem för det globala huvudkontoret. En viktig del av vår moderna industriella strategi är att sätta Storbritannien i framkant av teknik- och datarevolutionen, och de kommer att ansluta sig till många andra världsledande företag som kallar Storbritannien sitt hem”.

Genom att slå ihop de här företagen erbjuder NTT Ltd.:

• Tillgång för kunder till ett mer omfattande sortiment och djupare kompetens och expertis inom olika teknologier och discipliner
  • Globala tekniska möjligheter och managerade tjänster som är världsledande, både i skala och djup
  • Förbättrad förmåga att leverera mer djupgående branschlösningar för våra kunder
  • Utvecklade tjänsteplattformar i världsklass med förmåga att leverera lokala anpassningar för att möta kundernas behov på varje marknad
  • Ökad satsning på innovation och FoU

Det nya företaget samarbetar redan med över 10 000 kunder runt om i världen, inklusive världens ledande organisationer inom den finansiella tjänstesektorn, läkemedelssektorn, telekommunikation, energi, tillverkningssektorn, bilindustrin och tekniksektorn. Företag som redan gynnas av NTTs intelligenta tekniklösningar för en ansluten framtid är bland annat Tour de France, ALMA, staden Las Vegas, Connected Conservation, ISPPC, Alcatel och NXP.

Chairman för NTT Ltd. och Executive Vice President för NTT Corporation, Tsunehisa Okuno säger, ”I dag fortsätter NTT sitt 120-åriga arv av att alltid lyssna på och skapa innovativa lösningar för våra kunder. Utöver att skapa en väldigt stark leverantör av teknik och managerade tjänster i NTT Ltd. har vi också ökat vårt engagemang för att investera mer i FoU och uppstartsföretag med fokus på teknologi genom vår riskkapitalfond samt utveckla vårt eget affärsteam inom innovation. Vi ser möjligheten att hjälpa våra kunder och samhällen mer effektivt när vi tar med alla dessa möjligheter tillsammans”.

CEO för NTT Ltd., Jason Goodall säger, ”Jag är extremt stolt över att leda NTT in i en ny era. I dag har vi skapat en global leverantör av teknologitjänster som levererar en hel bredd av branschledande produkter, lösningar och managerade tjänster som tillgodoser våra kunders affärsbehov. Vi vet att tekniken inte står stilla. Och det gör inte vi heller. Vi kommer att fortsätta att driva vårt företag framåt för att leverera lösningar som är relevanta i dag och imorgon. Vi är glada att vara med i en av världens största leverantörer av teknik och affärslösningar och ser fram emot att samarbeta med våra kunder runt om i världen med vårt fulla utbud av möjligheter”.

Vice President for Enterprise Infrastructure and Communications på IDC, Chris Barnard säger, ”Organisationer över hela världen letar efter teknikföretag som kan anpassa och stödja dem över en rad snabba utmaningar. Samhällen, jordbruk och tillverkning behöver fullt ut integrerade lösningar som hjälper dem att utnyttja styrkan i IoT, ”edge analytics” och samarbetsplattformar. Genom att samla NTT under ett företag har vi insett att en samlad bild av hela organisationen ger bättre insikter som hjälper dem att omvandla och dra nytta av förändringarna".

Besök hello.global.ntt för mer information.

• Teknologi, allmänt

• teknologi
  • ntt
  • global
  • tjänsteleverantör
  • företag

Om NTT

NTT Ltd. är ett ledande globalt teknologitjänsteföretag. Vi samarbetar med organisationer runt om i världen för att forma och uppnå resultat genom intelligenta tekniska lösningar. För oss betyder intelligent att den är datadriven, ansluten, digital och säker. Som global ICT leverantör har vi mer än 40 000 personer anställda på en mångsidig och dynamisk arbetsplats som finns i över 57 länder. Vi driver handel i 73 länder och levererar tjänster i över 200 länder. Tillsammans möjliggör vi den anslutna framtiden.

Besök oss på hello.global.ntt

Julie Moon