Ett skuggsamhälle i statlig regi

Med anledning av Migrationsverkets nedläggningar av asylboenden har yrkes- och volontärnätverket #vistårinteut gjort en nationell kartläggning om ensamkommande ungas situation på asylboendena. Bilden som framträder är alarmerande.

40 orter från Kiruna i norr till Ronneby i söder ingår i kartläggningen där frivilligorganisationer, ungdomar och boendepersonal på Migrationsverket under mars månad svarat på frågor om skola, boendesituation och hälsostatus hos unga ensamkommande. Bilden som framträder är alarmerande. VSIU befarar att hundratals unga ensamkommande saknar vuxenkontakt.

I en redan oviss asylprocess fortsätter omflyttningar av åldersuppskrivna barn och 18-åriga unga. På en del större anläggningsboenden bor åldersuppskrivna barn och 18-åringar med hundratals vuxna som fått avslag på sina asylansökningar. På en del platser har ungdomarna stöd av lokala grupper men det är långt ifrån alla.

På de flesta kartlagda orterna har unga möjlighet att gå i skolan - men långt ifrån alla. Upprepade flyttar, upp till 8 gånger, och långa väntetider på en ny skolplacering skapar ofrivilliga utbildningsglapp för unga. Frivilliga organisationer har rapporterat till #vistårinteut om unga som fått vänta i upp till 10 månader på att få börja i en ny klass.

— Asylboenden utan personal är otrygga miljöer för barn och unga i asylprocess, säger Lina Johansson, huvudansvarig för kartläggningen och talesperson för #vistårinteut Stockholm. Därför var den här kartläggningen mycket viktig att göra, fortsätter hon.

— Om inte någon relation knutits med någon medmänniska bryts vardagen och tryggheten för de unga upp gång på gång, menar Helena Mäki, talesperson #vistårinteut Göteborg och som också varit med och samordnat kartläggningen. Civilsamhället har en fantastisk förmåga att trolla med knäna för att få fram husrum, men många ensamkommande unga har ingen vuxenkontakt och hos dem ser vi en alarmerande och växande psykisk ohälsa.

På många ställen avvecklar Migrationsverket sin verksamhet. Personal sägs upp och prognoser om minskat antal antal boenden gör att personalstyrkan minskas i förtid. På flera ställen finns boenden helt utan personal där endast vaktbolag finns för tillsyn.

Trots statliga bidrag till kommunerna är det många kommuner som skickar iväg åldersuppskrivna barn och 18-åringar till Migrationsverkets boenden.

— De statliga anslagen till kommunerna för att stoppa omflyttningar under hösten 2017 och våren 2018 ligger på totalt 785 miljoner kronor. Men tyvärr verkar detta ekonomiska stöd inte fungera, eftersom varken kommun eller stat tar ansvar. Situationen är alarmerande. Vi ser ett växande skuggsamhälle i statlig regi, säger Helena Mäki.

Yrkes- och volontärnätverket #vistårinteut består av nästan 11 000 professionella och volontärer som som på ett eller annat sätt möter, arbetar med och är engagerade i gruppen ensamkommande barn och unga. Vår Facebooksida följs av nästan 74 000 personer. Vi är politiskt och religiöst obundna.

#vistårinteut ser ensamkommande barn och unga som bärare av rättigheter enligt FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna, FNs barnkonvention och Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna.

The network #vistårinteut, "We can't stand it", contents almost 11 000 teachers, psychologists, social workers, lawyers, nurses, aid workers and volunteers. Our Facebookpage has more than 73 000 followers. We are not affiliated to any political party or religious group.