Etablerad krögare nysatsar stort i Nya Hovås

Med hemtrevligt italienska Sorelle blev svägerskorna Maria och Caroline Karlsten krogpionjärer i Nya Hovås och byggde upp en kundkrets parallellt med att området växte fram.

Efter nära tio år lämnar de nu över till rutinerade teamet på Biljardpalatset, som skruvar upp både storlek och kvalitet ytterligare några snäpp.

”Detta känns som en mycket bra lösning för alla parter”, säger Joakim Garfvé på Next Step som är initiativtagare till Nya Hovås. ”Vi tackar Maria och Caroline för nybyggaranda och god mat genom åren, och välkomnar samtidigt den nya krogentreprenören att vidareutveckla vår vision om en småskalig blandstad i världsklass.”

Maria och Caroline går närmast vidare med att vidareutveckla sin populära vininport och känner sig trygga med att lämna över verksamheten.

”Det var kul att ligga i frontlinjen när Nya Hovås växte fram, men kanske inte helt optimalt under den mest intensiva byggtiden. Nu kommer ett nytt spännande koncept ge våra kära stamgäster möjligheten trivas på sin nygamla kvarterskrog,” säger Maria Karlsten.

Teamet för den nya satsningen har med åtskilliga krogprojekt etablerat sig med stor framgång, inte minst med Biljardpalatset i Göteborg och som delaktig i branschnätverket Svenska Krögare. Fler matplatser, tätare samband mellan servis och gäst samt en ny ”krog i krogen” är huvudingredienserna i det nya konceptet.

”Maria och Caroline är starka profiler och har dragit ett stort lass i uppbyggnaden av området. Vi önskar dem all lycka med framtida äventyr inom vin och mat. Nu vill vi sätta vår prägel genom en storsatsning där högsta kvalitet ska genomsyra hela upplevelsen”, säger teamet för den nya satsningen.

Lokalerna byggs om med fler sittplatser och en servisstation mitt i restaurangen. I anslutning till entrén skapas en egen krogenhet i form av en ”boqueria”, influerad av den klassiska spanska saluhallen och laddad med det bästa inom chark, ost och ett brett utbud kvalitetsprodukter i ombonad ”skafferimiljö”. Restaurangmenyn görs om med fokus på många små- och förrätter som passar både för helkvällar i goda vänners lag och mer intima sammanhang. Källarvåningen behåller sin etablerade bowling, och kompletteras med sex fullskaliga shuffleboards på 7,5 meter.

Den nya restaurangen slår upp dörrarna i höst 2018.