Köp och sälj übersocialt på Facebook

Nybytt lanserar Sveriges första Facebook-applikation för köp-och säljannonser. Nybytt blir därmed ännu mer social. Nu kan Facebook-användare blixtsnabbt skapa en annons (gratis) som får maximal spridning i sociala medier och ses därmed av fler. Användaren kommer snabbare till avslut och Facebook-integrationen ger ökad transparens och öppenhet vid fysiska möten.

Idag lanserar Nybytt den första svenska köp- och säljappen på Facebook. Nybytt är den sociala köp-och säljappen som ger nytt liv åt gamla saker genom att göra det enkelt att snabbt sälja, byta eller skänka - istället för att slänga. De flesta är redan inloggade på Facebook och eftersom det är gratis att annonsera på Nybytt går det rekordsnabbt att skapa en annons.

- Vi har sett att människor är trötta på att betala för annonser som inte leder till avslut och därmed har ett nytt fenomen fötts; Loppis-grupperna på Facebook. Grupperna växer och växer men det saknas en bra sökfunktion och ett smidigt sätt att få överblick. Med Nybytts Facebook-app går det blixtsnabbt att lägga upp en annons som är sökbar, kategoriserad och enkel att dela i sitt nätverk på Facebook, säger Mikael Behrenfors, grundare och VD på den sociala köp- och säljappen Nybytt.

Nybytt strävar efter att tillhandahålla en modern, schysst och öppen marknadsplats. Därför loggar användarna in med sina Facebook- eller Google+-konton vilket ökar transparens och öppenhet vid ett fysiskt möte. Facebook-appen gör det smidigt för säljaren att dela sin annons i sitt eget nätverk, hjälpa vänner att sprida deras och själva upptäcka om de har en vän som vill sälja den där väskan som hen suktat efter. Användarna kan söka på ort, sökord eller kategori och få resultatet presenterat som ett lättöverskådligt bildgalleri.

Fördelar med att sälja socialt
·  Slipp registrering - logga in via Facebook eller Google+ (mobilapparna)
·  Skapa en annons på 10 sekunder
·  Ökad exponering via spridning i sociala medier
·  Snabbare avslut direkt i appen
·  Ökad transparens och öppenhet vid fysiska möten

Facebook-appen är ett första steg i att modernisera marknadsplatsen och ta vara på användarnas existerande beteenden samt göra den mer effektiv genom att använda social medier. Till skillnad från andra aktörer på köp- och säljannonsmarknaden, som endast agerar anslagstavlor och förlitar sig på att köparna hittar rätt annons själva, hjälper Nybytt användaren att sprida annonserna i sociala medier.

- En annons som sprids i sociala medier ökar exponeringsgraden med 2000 % jämfört med ”anslagstavlan”. Att kunderna dessutom kan avsluta köpet direkt i Nybytt, via chatten, istället för att bli hänvisad till mail, telefon eller SMS, gör att fler kommer till avslut snabbare och därmed byter fler saker hem, fortsätter Mikael Behrenfors.

Användbara länkar:
Facebook-appen: http://apps.facebook.com/ny-bytt/
Hemsida: www.nybytt.se
App Store: https://itunes.apple.com/se/app/nybytt/id606297968?mt=8
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.northlion.nybytt

Twittra denna nyhet: "Übersocialt! @Nybytt lanserar Sveriges första FB-app för köp & sälj. #nybytt"