Anna Lindhs plats i Nyköping invigd

Lördag 25 november invigdes Anna Lindhs plats i Nyköping. Invigningen förrättades av Ingvar Carlsson, ordförande i Anna Lindhs minnesfond. På plats var också Anna Lindhs make Bo Holmberg och Göran Forssberg, Nyköpings kommun. Trots det kraftigt ihållande regnet hade drygt 200 personer samlats, vid Sågarebacken, redan innan de drygt 50 inbjudna gästerna anlände till platsen. Bland dessa fanns också Anna Lindhs make Bo Holmberg. I den park som Anna Lindh passerade dagligen på väg från hemmet till Stockholmståget har Nyköpings kommun iordningställt Anna Lindhs plats. En minnesplats med en skulptur av glas av konstnären Leif Bolter, i en parkanläggning med planteringar, markanläggningar, soffor mm. - Anna finns nästa överallt, började Ingvar Carlsson sitt tal vid invigningen. Genom sin värme, sin tydlighet och sin förmåga att lyssna så har hon lämnat en plats i mångas hjärtan. Ett exempel nämnde Ingvar Carlsson speciellt. I Senegal, i Afrika, finns idag en förening för kvinnors mänskliga rättigheter. Alla i föreningen har idag kommit överens om att ge sitt förstfödda flickebarn namnet Anna. - Men här i Nyköping var hon hemma, fortsatte Ingvar Carlsson. Hon har berättat att hon trivdes mycket bra i Nyköping. I Nyköping fick hon leva ett vanligt liv och skapa sig nya rötter. Därför kommer denna minnesplats alltid att vara viktig, för Er i Nyköping och för många utanför. Det är en fantastiskt fin plats Ni har valt, slutade Ingvar Karlsson innan har officiellt invigde densamma och konstverket avtäcktes denna mörka och regniga novembereftermiddag. Anna Lindhs plats ligger i Sågarbacken, ett stenkast från Anna Lindhs hem i Nyköping, i närheten av Qvarnen och bruset från Storhusfallet i Nyköpingsån. Invigningen inramades av klassisk musik av Kenneth Rodrick, Oxelösund. Mer om minneplatsen: Konstnären Leif Bolter och stadsträdsgårdsmästare Cecilia Dreierström har arbetat nära tillsammans i utformningen av platsen. Minnesplatsen ska bidra till kommunens ambition att vårda och levandegöra minnet av Anna Lindh som levde och verkade med sin familj i Nyköping. Platsen är utformad som ett öppet rum för att inbjuda till stillhet och kontemplation. - I en slipad glasskiva som bryter solljuset i spektralfärgerna svävar hennes namnteckning i ljuset från himmel, lövverk och vatten, beskriver Leif Bolter sin glasskulptur. Hennes kroppsspråk i namnteckningens linjespel lever i samklang med dagrarna från den plats som hon tyckte så mycket om. Minnesmärket som är av glas liknar det minnesmärke som finns på Medborgarplatsen i Stockholm. Parkanläggningarna vid Anna Lindhs plats har utformats av Nyköpings stadsträdgårdsmästare, Cecilia Dreierström. - Vi har utgått från en plats som vi vet att Anna Lindh tyckte om. Vi har försökt att framhäva den platsen utan att göra den för uppseendeväckande, berättar Cecilia Dreierström, som har arbetat nära tillsammans med konstnären Leif Bolter. Formerna är rena och enkla och belysningen fokuserar inte på själva konstverket utan snarare på den vackra miljö som finns runt omkring. På en skylt i anslutning till minnesplatsen står följande text: Anna Lindhs Plats Anna Lindh var Sveriges utrikesminister åren 1998 till 2003. Dessförinnan var hon miljöminister åren 1994 till 1998. Hon var också det socialdemokratiska ungdomsförbundets ordförande åren 1984 till 1990. Anna Lindh bodde med sin familj – man och två pojkar – i Nyköping åren 1996 och till sin död den 11 september 2003. Bostaden låg 200 meter bakom denna minnesplats. År 2001 var Sverige för första gången ordförandeland i EU. Då förlades det utrikespolitiska mötet till Nyköping. Samtidigt möttes här för första gången de kommande EU-ländernas representanter från före detta kommunist -länderna i Östeuropa. Denna plats passerade Anna Lindh när hon arbetspendlade till Regeringskansliet i Stockholm. Detta var en vacker plats för Anna Lindh. Hit tog hon gäster och vänner för en åpromenad till Stadsfjärden. Foto: Fredrik Ericsson, Nyköping. Om Ni vill ha foto för publicering kontakta Fredik direkt via hans mobil 073 - 919 45 10 Frågor: kontakta kommunens representant Göran Forssberg tfn 070 - 644 56 46 eller Titti Hadders Lindahl tfn 073 773 74 45, Nyköpings kommun, kommunikatör.