Marinens nya stolthet döpt till Nyköping

Med pompa och ståt döptes marinens nya stolthet till Nyköping. Det handlar om ett fartyg av typen korvett som ingår i storsatsningen Visbyserien som byggts vid Kockums varv i Karlskrona. Kommunfullmäktiges ordförande Sagabritt Landelius tillsammans med talman Björn von Sydow vid dopet av marinens nya fartyg Nyköping Talmannen och f d försvarsministern Björn von Sydow döpte fartyget Nyköping inför ett par hundra inbjudna gäster med kommunfullmäktiges ordförande Sagabritt Landelius i spetsen. - Med konungens gillande skall ditt namn vara Nyköping, uttalade talmannen. Sagabritt Landelius passade på att överlämna Nyköpings nyckel till fartygschefen Olof Stark och hälsa honom och besättningen välkommen till Nyköpings hamn. - Vi har ju haft ett historiskt gästabud i Nyköping som är omtalat, sa Sagabritt Landelius. Men jag försäkrar att när ni kommer ställer vi till med ett Gästabud som blir både trevligare och säkrare. Korvetten Nyköping kan också användas vid civila internationella insatser. Försvarets nya fartyg, med korvetten Nyköping i spetsen, kan också användas vid civila insatser internationellt. Fartygen öppnar också möjligheterna för utveckling av samarbetet mellan marinen, tullen och kustbevakningen.