Media inbjuds att bevaka Stadsbyggnadskonferensen i Nyköping

Den 6 och 7 februari står Nyköping värd för Stadsbyggnadsdagarna 2013, en nationell konferens om bland annat stadsutveckling, trafik och infrastruktur.

Temat för årets konferens är hållbarhet och ska lyfta fram hur man kan utveckla den befintliga staden. På programmet står bland annat frågor om hur kommunerna kan jobba gränsöverskridande, för vem man bygger staden och hur man följer upp det man planerar. Stadsbyggnadsdagarna hålls på Sunlight och samlar i år ett hundratal deltagare.

Talar om attraktiva och hållbara städer
Konferensen, som arrangeras av Svenska Kommunaltekniska Föreningen och Sveriges Kommuner och Landsting, riktar sig till dem som arbetar med eller är intresserade av bland annat stadsbyggnad, arkitektur, trafik och miljöfrågor.

Några av talarna är Peter Örn, konsult, författare och tidigare ordförande i regeringens delegation för Hållbara städer och Björn Bergman, vd för organisationen Svenska Stadskärnor, som även utser Årets stadskärna.

Nyköpings kommun välkomnar
Nyköpings kommun inleder konferensen genom att berätta om hur vi jobbar med samhällsplanering och tillväxt. Dessutom får konferensdeltagarna göra ett antal studiebesök, bland annat till silon i hamnen och den nya högstadieskolan som byggs just nu.

Läs mer på www.nykoping.se

Mats Dryselius
Samhällsbyggnadschef i Nyköpings kommun
Tfn 0155 24 83 45, mats.dryselius@nykoping.se