Nyköping utvecklar kärnverksamheterna och tar vara på möjligheterna när Ostlänken byggs

Förslaget till budget 2015 för Nyköpings kommun innebär fortsatt satsning på hållbar tillväxt, skola och omsorg.

Ostlänken rycker allt närmare och kommer att kräva stora investeringar tillsammans med nödvändiga förbättringar inom kollektivtrafiken. Planeringen av ett nytt Resecentrum fortsätter samtidigt som Campus Nyköping förbereder utbildningar med målet att bidra till arbetsmarknaden med den kompetens som behövs inför starten av Ostlänken.

- Tillsammans med näringslivet i Nyköping ska vi arbeta med att förbereda oss för att dra nytta av de förutsättningar som ges när kommunen i och med Ostlänken blir en del av en växande Stockholmsregion, säger kommunstyrelsens ordförande Urban Granström (S). Under 2015 ska vi också fortsätta att utveckla servicen till invånarna och ta hand om alla som flyttar till Nyköping på ett bra sätt.

I investeringsbudgeten prioriteras skolan och förskolan för att möta ett ökat antal barn. Fler barn i förskolan och skolan innebär utmaningar för att skapa plats för ökande behov. Det kräver investeringar i befintliga skollokaler och en ny skola byggs i Stigtomta. Arbetet med att anpassa skolans organisation till antalet elever och de ekonomiska ramarna fortsätter. Under planperioden prioriteras även investeringar i Nyköpings Resecentrum. Arbetet med att utveckla stadskärnan fortsätter och en ny lekplats ska byggas i centrum. Budgeten innehåller också en rejäl satsning på asfaltering, målning av cykelbanor, cykelparkeringar och cykelpumpar.
Kampanjen Bo i Nyköping, som under tio års tid bidragit till inflyttning och tillväxt, fortsätter.

I budgetförslaget lägger den rödgröna majoriteten ett uppdrag om att se över kommunens jämställdhetsarbete som ska tas med i alla viktiga beslut.
- Vi kommer att fortsätta arbetet med att prioritera jämställdhet, säger kommunalrådet Nicklas Franzén (V). Mål och konkreta åtgärder skall genomsyra hela kommunens organisation och verksamheter.

Som stor upphandlare ska kommunen utreda hur man ska kunna införa en modell som ser till att de som arbetar för entreprenörer som upphandlats av kommunen har bra villkor. Man ska också titta på hur kommunen i upphandlingar kan ställa sociala krav på företag så att människor som stått utanför arbetsmarknaden under en längre tid kan få in en fot.

Antalet hushåll i Nyköpings kommun med behov av ekonomiskt bistånd ser ut att bli fortsatt högt. Extra pengar avsätts också till missbruksvården och fler ensamkommande flyktingbarn.
Åtgärder sätts in för att minska ökade kostnader för hemtjänst utan att kunderna blir mindre nöjda.

I budgetförslaget får kommundirektören i uppdrag att utreda organisation och förvaltning av kommunkoncernens fastigheter. Målet är att uppnå en hög effektivitet i fastighetsförvaltningen och minska kommunens samlade energikostnader. I utredningsuppdraget ligger också att pröva hur Nyköpings kommun kan utveckla egen produktion av förnyelsebar energi som exempelvis vindkraft.
- Nyköping ska gå före i den gröna omställningen och här är kommunens fastigheter och energiförbrukning en central fråga, säger Jonas Hultberg (MP)
Han får medhåll av kommunalrådet Malin Hagerström (MP) som vill att Nyköpings kommun ska satsa på egen produktion av vind och solkraft. Beräkningar visar att kommunen skulle kunna spara några miljoner om året.

Nyköpings budget 2015 är på 2,7 miljarder kronor och innebär oförändrad kommunalskatt. En höjning föreslås på två procent av VA-avgiften och renhållningstaxan för att klara ökade insatser när det gäller vatten och avlopp och renhållning. Bland annat fortsätter förnyelsen av ledningsnätet för att minska antalet läckor och trygga vattenförsörjningen. Förbättringar för miljön planeras också på Björshult för att öka återanvändningen och insamlingen av matavfall.

Mer information om budgetförslaget kontakta
Kommunalrådet Urban Granström (S) 073 – 773 79 83
Kommunalrådet Malin Hagerström (MP) 070 – 765 39 95