Nyköping växer – gemensam strategi för kommunen och näringslivet

I en gemensam strategi kraftsamlar nu Nyköpings näringsliv och kommunen för att ta vara på Nyköpings unika möjligheter och få företagsfrämjare att dra åt samma håll.

Strategin tar fram det som är viktigast att jobba med samtidigt som utvecklingsarbetet delas upp mellan aktörerna. Övergripande mätbara mål i strategin är att öka nöjd-kund-index för kommunens service och att klättra på Svenskt Näringslivs företagsranking. Antalet arbetstillfällen ska också ökas rejält.

Nyköpings goda förutsättningar för tillväxt och ett framgångsrikt näringsliv bygger på att samhällsservice och mark för nya invånare och företag förbereds samtidigt som bostadsbyggandet påskyndas. I avvaktan på Ostlänken fortsätter arbetet med att förbättra kommunikationerna till Stockholm och Norrköping/Linköping. Nyköping ska också ta vara på de unika möjligheter som flygplatsen, djuphamnen i Oxelösund, E4 och tåget ger för boende, företag och besökare.

Utdrag ur Nyköpings Näringslivsstrategi:
Stärkt företagaranda och stolthet över Nyköping

Rätt mötesplatser och forum ger utrymme för samverkan och utveckling som stärker företagarandan. Kommunen och företagen arbetar för att få fler goda ambassadörer och föra fram goda exempel.

God tillgång till arbetskraft med rätt kompetens
Genom samverkan mellan näringsliv, utbildningsaktörer, kommun och skola ökas möjligheterna till träffsäker utbildning och kompetensutveckling på hemmaplan bland annat genom utveckling av Företagscollege och utökning av YH utbildningar.

Fler nystartade företag med hög stabilitet från start
Kommunens och näringslivets gemensamma satsning på Unga företagare (UF), Nyföretagarcentrum och Företagslabbet fortsätter.

Öka utbudet av olika typer av företag genom företagsetableringar
Företagslabbet utvecklas till en nod för innovation och affärsutveckling. En plan för arbetet med företagsetableringar tas fram av Onyx.

Utveckling och innovation hos etablerade medelstora och små företag
Möjligheter lyfts fram inom affärsutveckling, internationalisering och utbildning för att underlätta fortsatt tillväxt.

Attraktiv stadskärna med utvecklad handel

Förnyad kraftsamling inom NYSAM och samarbete mellan externhandel och cityhandel för att få konkurrensfördelar för Nyköping som handelsplats.

Stark besöksnäring
Nyköping utvecklas som en attraktiv destination samtidigt som en strategi och plan för besöksnäringen tas fram. Cirka 70 företag deltar i arbetet med destinationsutveckling och paketering av besökserbjudanden.

Så här ser målbilden ut för 2017:
Nyköping är en kommun med stabil och hållbar tillväxt, vilket ger möjligheter. Här är det lätt att starta, etablera och utveckla företag. Samverkan och att ta tillvara mångfald är självklara framgångsfaktorer. Nyköping är en kommun med stark framtidstro, påtaglig företagaranda och hög aktivitet. Det är attraktivt att besöka, leva och verka i Nyköping och våra företagare är stolta ambassadörer.

Kommunstyrelsen i Nyköping tar ställning till förslaget till Näringslivsstrategi vid sitt möte 24 mars. Strategin presenteras för kommunens företagare som involveras i att bygga vidare på konkreta handlingsplaner. Näringslivsstrategin följs också av en besöksnäringsstrategi och en verksamhetsplan för kommunens Näringslivsenhet.

Exempel på organisationer som också ställt sig positiva till näringslivsstrategin och ska arbeta för att förverkliga den är MINO, Almi, Nora och Nyföretagarcentrum.

Näringslivsstrategin har tagits fram i samverkan mellan Nyköpings kommun och näringslivet genom Tillväxtgruppen som består av representanter för Östsvenska Handelskammaren, Centrumföreningen, Svensk Handel, ONYX, VisitNyköping, Fastighetsägarna, Företagarna samt politiker och tjänstemän från Nyköpings kommun.

Har du frågor
Ring 0155- 24 81 50