Nyköping växer med nya äldreboendet, arenan och högstadieskolan

Vilken fantastisk inledning på hösten för alla Nyköpingsbor med invigningar av äldreboendet Myntan på Arnö, nya arenan på Rosvalla och Sveriges modernaste högstadieskola.

Fredag 12 september blir det en första invigning av äldreboendet Myntan som består av 104 äldreboendelägenheter och 42 hyreslägenheter för trygghetsboende. Lägenheterna är planerade med omtanke för att ge bästa service och trygghet för alla boende. På innergården finns en stor trädgård med växter som ska stimulera olika syn- och luktintryck och en vattenspegel som knyter ihop trädgården med Nyköpingsåns mynning. En solstudie har gjorts för att få in mesta möjliga dagsljus i huset.
- Det är ett väl genomtänkt och flexibelt hus som möter våra behov av ett modernt äldreboende. Ett nära samarbete mellan arkitekt, byggentreprenören och medarbetare från verksamheten har gjort att vi har ett hus som ger en fin boendemiljö för de äldre och en bra arbetsmiljö för de som ska arbeta där, säger Ann Malmström, divisionschef Social omsorg.

Hon får medhåll av kommunstyrelsens ordförande Urban Granström (S) som ser Myntan som en viktig del av uppbyggnaden av servicen för det växande Nyköping.

I Myntan finns flexibla lägenheter som kan öppnas emellan för makar som vill bo ihop. Inredningen är välgenomtänkt med allt från stora badrum och balkonger för rullstolar till låga fönster och burspråk som gör att den som sitter i rullstol eller ligger i sängen kan se ut. Varje lägenhet har fransk balkong så att man kan vädra sängkläder.
Myntan har en bemannad reception och en restaurang som är öppen för allmänheten. På entréplanet finns ateljéer för aktiviteter och en bastu.
Inspirerat av hus i Brooklyn i New York har fasaden olika slags tegel för att minska intrycket av att det är ett stort hus.
Senare i höst inbjuds till Öppet Hus för allmänheten och invigningsfest för boende och personal.

Information om Myntan kontakta
Divisionschef Social omsorg Ann Malmström, 0155 – 24 86 07 Kommunalrådet Urban Granström, 073 – 773 79 83

Rosvalla
Helgens invigning av Rosvallas nya arena blev en riktig folkfest med gemensam klippning av invigningsbandet och ett 50-tal föreningar som visade upp sin verksamhet och bjöd på prova-på-aktiveter för tusentals nyköpingsbor.

Nyköpings högstadium
21 augusti startade Sveriges modernaste högstadieskola i Nyköping.
Högstadieskolan består av byggnaderna Alpha och Omega som totalt rymmer 1 250 elever. I Alpha finns också grundsärskolan med inriktning träningsskola.
I anslutning till Alpha ligger Volten som är en aktivitetspark med
upplyst bana för trialcykling, skejtramper och en multisportarena.
Öppet Hus för alla intresserade blir det senare i höst.

• nyköpings kommun
  • nyköping